Motor

Audis nya framtidsbil – laddas på 4 minuter

Kolla in konceptbilen h-tron quattro och Audis version av Passats Alltrack

1/8

En ”elbil” som går att ladda på fyra minuter.

På bilmässan i Detroit visar Audi upp sitt senaste koncept h-tron quattro.

En sportig bränslecells-suv som visar hur framtiden kan se ut.

Bränsleceller är en del av framtiden. Det tror Audi och på den stora bilmässan i Detroit visar man nu upp sin senaste generation av tekniken i form av konceptet h-tron quattro.

Bilen som utseendemässigt är nästintill identisk med hyllade e-tron quattro har en trio vätgastankar i stället för vanlig bränsletank och dessa ska ge bilen en helt utsläppsfri räckvidd på 60 mil.

Och när man börjar närma sig tomt så ska man kunna tanka fullt på runt fyra minuter.

Ger 150 hästkrafter

Bränslecellerna ger bilen 150 hästkrafter, men i kortare booster kan ytterligare 100 kW hämtas från bilens batteri. Detta är tillräckligt för att, enligt Audi ge h-tron quattro sportiga egenskaper och man utlovar att suven ska klara accelerationen 0-100 km/h på ”under sju sekunder”.

För att ytterligare dryga ut räckvidden har de tyska ingenjörerna satt på solpaneler på taket. Detta ska vid gynnsamma förhållande ge upp till 100 mils extra räckvidd per år i mellaneuropeiskt klimat. Panelerna kan även se till att hålla nere temperaturen i kupén när bilen står parkerad i solen.

Skillnaderna mot e-tron

Utseendemässigt ser bilen som sagt ut som fjolårskonceptet e-tron quattro. De stora skillnaderna, förutom färgen, är att bilen försetts med en nedre grill samt att motorhuven fått nya linjer. Den vanliga grillen är dessutom nästan helt öppen för att maximera kylningen av bränslecellerna.

■ ■ ■

Men ett futuristskt koncept är inte det enda Audi har att visa upp. Nej, i montern står även A4 Allroad quattro – Audis version av Passat Alltrack.

Bilen har 34 millimeter högre markfrigång jämfört med en vanlig A4 Avant och dessutom är hjulhus och sidor klädda i plast samt Allroad-grill.

Motoralternativen är antingen en bensinare eller ett val på fem olika dieselversioner. Där toppversionen är bestyckad med VW-gruppens finfina treliters V6:a.

Förutom det kosmetiska, den höjda markfrigången samt ett extra off-road-läge går att ställa in – så är bilen densamma som en A4 Avant. Vilket innebär en bred palett med förarassistans- och säkerhetssystem.

I februari kommer Audi lansera A4 Allroad och till sommaren kommer den vara ute hos bilhandlarna.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.