Ferrari bryter löftet – kan släppa 'budgetbil'

MOTOR

Exklusivitet och begränsad tillgång, set har varit ledorden hos Ferrari

Men snart kan det vara historia.

– Vi ska se om marknaden kan hantera mer än 9 000, säger Ferrariordförande Sergio Marchionne till Bloomberg.

Det var länge ett etablerat löfte från Ferrari. Produktionen skulle tyglas för att inte vattna ur märket. Därför satte man ett tak, mer än 7 000 bilar skulle inte överskridas.

Men sen blev Ferrarichefen Luca de Montezemolo utmanövrerad och Fiat-koncernens högste chef Sergio Marchionne klev in som ordförande i tillverkaren.

Och det har förändrat en hel del.

Ny chef – ny strategi

Först såldes Ferrari ut – och även om det fortfarande är samma familjer (Agnelli och Ferrari) som har störst ägande, står det nu fritt från Fiat-Chrysler-koncernens. Och sen började man överskrida ”exklusivitets-sträcket” genom att bygga och sälja mer än 7 000 bilar.

Nyhetsbyrån Bloomberg frågade Marchionne om Ferraris framtid – och om man skulle fortsätta att pumpa ut bilar, var svaret tydligt: det finns inget tak.

– Ferraris grundare hade 1947 en tydlig tanke om att vi skulle producera en bil mindre än vad efterfrågan var, och så länge som vi inte bryter den regeln, klarar vi oss, säger  Sergio Marchionne.

Budgetbil kan bli aktuellt

Så hu ska man göra för att lyfta sig från fjolårets 7 700 bilar till uppemot 10 000?

Inget är officiellt, men det har länge spekulerats i att Ferrari ska lansera en ny instegsbil i samma anda som 60-talets Dino, men instegs/budgetmodell för Ferrari innebär nog ändå en rätt rejält tilltagen prislapp.

Och till skillnad från konkurrenter som Lamborghini och Aston Martin – Ferrari har inga som helst planer på att lansera en suv.

Har du tips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.