Aftonbladet
Dagens namn: Petronella, Pernilla
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Bil

Avslöjat: Här är de ’skitigaste’ bilarna

Konsumentorganisationen ”Which?” har publicerat resultatet av verkliga tester

Nu knyts biltillverkarna vid skampålen.

Organisationen Which? presenterar en undersökning där de ’skitigaste’ bilarna listas. En lista där Volvo har med två bilar på.

– Resultaten är svåra att kommentera utan insyn i hur man har testat bilarna, säger Stefan Elfström, informationschef på Volvo Cars.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på Facebook Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla här

LÄS OCKSÅ PLUS Stort kombitest: Så bra är storsäljarna!

Det var kanske VW som togs på bar gärning med att manipulera sina utsläppsvärden, men de är inte ensamma om att ha bilar som har utsläpp som vida överstiger det tillåtna. Det framgår av den rapport som brittiska konsumentorganisationen Which? nu publicerat.

Och det är en dyster läsning.

Which? redovisar sina egna, mer verklighetstrogna tester från 2012 och framåt och när det gäller dieselbilar så släpper 95 procent av alla testade bilar ut mer kväveoxid än vad som är tillåtet inom EU. Men det är inte bara dieslarna som är bovar. Även bensinbilar och vissa hybridbilar är skyldiga till tydliga gränsöverträdelser, enligt organisationen.

Klarar inte kravet från -93

Det är, sett till det som Which? publicerar, snarare ett problem i industrin – än att det är några enskilda rötägg i branschen.

Värsta syndaren när det kommer till att släppa ut otillåtet mycket är Jeeps Grand Cherokee med trelitersmotor (2011-). Den överstiger i testerna det tillåtna gränsvärdet 15 gånger om och skulle med sitt utsläpp på 2,7 gram NOx/km knappt klara de Europeiska Euro1-kraven från 1993.

Volvo en av de värsta syndarna

”Topplistan” med de skitigaste dieselbilarna innehåller nästan uteslutande suvar och crossovers. Dock finns det ett undantag – Volvos S60.

Den svenska bilen med en tvålitersdiesel under huven är dels den enda sedanen på listan – och det är även den enda bil som är Euro6-klassad. Men sett till Which? redovisade siffror släpper den ut mer än tio gånger mer än kravet och skulle inte ens klara Euro2-kravet som blev lag 1997.

– Resultaten är svåra att kommentera utan insyn i hur man testat bilarna. Volvo Cars inställning till gällande metoder för att testa officiella utsläppsnivåer är att dessa utgör en branschstandard som gör det möjligt för konsumenter att jämföra resultat mellan olika bilmodeller. Volvo Cars stödjer samtidigt EU kommissionens arbete där man 2017 kommer att införa uppdaterade testmetoder vars utformning bättre motsvarar körning i verklig miljö, säger Stefan Elfström, informationschef på Volvo Cars till Aftonbladet Bil.

Få bilar klarar moderna krav

Dieselbilarna översteg nästan regelmässigt utsläppskraven och Which? anger att bara sju av 153 testade bilar klarar de officiella kraven (Euro5/Euro6 beroende på när de testats).

Av bensinbilarna så släpper två av tre ut mer kolmonoxid i Which? tester än EU:s gränsvärde. Förvånande här är att det faktiskt inte är bara de stora och sportiga bilarna som är värst. Nej, på organisationens topp/botten-lista är det en salig blandning av bilar: från små kompaktmodeller till sportbilar och även en hybrid finns med.

Konsumentorganisationen lanserade i höstas en kampanj för att få EU:s regeringar att tvinga biltillverkarna att redovisa ”sann” uppgifter. Till dags dato har de samlat in strax över 80 000 namnunderskrifter för sin sak.

LÄS OCKSÅ PLUS Bästa ”vinterbilarna” – för 100 000 kronor
Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips här.

Volvo Jeep

Skitigaste dieselbilarna – kväveoxidutsläpp

Euro 5-kravet: 0.18g/km
Euro 6-kravet: 0.08g/km

Jeep Grand Cherokee, 3,0-liter (2011-) – 2,7 g/km

Subaru Forester, 2,0-liter (2013-) – 1,19 g/km

Nissan X-Trail, 1,6-liter (2014-) – 1,05 g/km

Nissan Qashqai, 1,6-liter (2014-) – 0,99 g/km

Kia Sportage 2,0-liter (2010-) – 0,93 g/km

Hyundai Santa Fe, 2,2-liter (2012-) – 0,9 g/km

Land Rover Range Rover Sport, 3,0-liter (2005-2013) – 0,87 g/km

Volvo S60, 2,0-liter (2010-) – 0,84 g/km

Volvo XC90, 2,4-liter (2002-2015) – 0,84 g/km

 

Fotnot: Siffrorna är de Which? fått i sina egna tester. Årtalen inom parantes avser den generation av bil som testats. För mer information om själva testet, besök Which?.

Euro-klassificeringen för utsläpp – diesel

Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1

Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2

1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 1,0 gram/km.

Euro 3

Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 0,64 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,5 gram kväveoxider.

Euro 4

Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 0,5 gram koloxider och 0,25 gram kväveoxider tillåtet per kolometer.

Miljöklass 2005PM

Fordon som har motor med dieselmotorer och uppfyller krav på partikelutsläpp. Ingår i Euro 5 från och med 2011.

Euro 5

Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt.  0,5 gram koloxider och 0,18 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6

Euro 6 är den senaste klassningen och  obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 0,5 gram koloxider och 0,080 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Skitigaste bensinbilarna – kolmonoxidutsläpp

Euro 5/Euro 6-kravet: 1 g/km

Hyundai Veloster, 1,6-liter (2012-2014) – 6,11 g/km

Nissan Note, 1,2-liter (2013-) – 5,36 g/km

Toyota Aygo, 1,0-liter (2014-) – 4,91 g/km

Alfa Romeo Giulietta, 1,4-liter (2010-) – 4,69 g/km

Nissan 370Z, 3,7-liter (2009-) – 4,63 g/km

Hyundai i20, 1,2-liter (2009-2014) – 4,61 g/km

BMW 4-serie, 2,0-liter (2014-) – 4,53 g/km

BMW 2-serie cabriolet, 2,0-liter (2014-) – 4,33 g/km

Porsche 911 Carrera, 3,8-liter (2011-) – 4,2 g/km

Hyundai i10, 1,0-liter (2014-) – 4,09 g/km

Lexus LS, bensin-hybrid (2013-) – 3,95 g/km

 

Fotnot: Siffrorna är de Which? fått i sina egna tester. Årtalen inom parantes avser den generation av bil som testats. För mer information om själva testet, besök Which?.

Euro-klassificeringen utsläpp – bensinbilar

Alla bilmodeller tillhör en utsläppsklass. Klassificeringen sker efter bilmodellens utsläpp av flera miljö- och hälsofarliga ämnen.

Klassningen sker avseende utsläppsmängd av koloxid, kolväten, kväveoxider och partiklar.

Euro 1

Infördes 1993 som krav och tillåter ett koloxidutsläpp på 2,72 gram/km.

Euro 2

1997 infördes den första utsläppsskärpningen och nivån på koloxidutsläppen får inte överstiga 2,2 gram/km.

Euro 3

Den svenska benämningen är miljöklass 2000: Lagstiftad nivå för åren 2001- 2005. För bilar från det här spannet är utsläppskravet max 2,3 gram koloxid per kilometer och maximalt 0,15 gram kväveoxider.

Euro 4

Den svenska benämningen är miljöklass 2005: Lagstiftad nivå sedan 2006-2010. 1,0 gram koloxider och 0,08 gram kväveoxider tillåtet per kilometer.

Euro 5

Utsläppsklassen Euro 5 är obligatoriskt minimikrav för nya bilmodeller som säljs i Sverige från och med januari 2011. Tillverkare och generalagenter har dock möjlighet att begära dispens från kraven under en övergångsperiod. Därför finns alltså en del bilmodeller som inte klarar Euro 5 som såldes något år framåt.  1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer.

Euro 6

Euro 6 är den senaste klassningen och  obligatorisk för alla nya bilmodeller som säljs från och med den 1 september 2015. 1,0 gram koloxider och 0,060 gram kväveoxider per kilometer är kravet.

Läsarkommentarer

Läsarnas egna artikelkommentarer. Regler du måste följa

Visa fler
Om Aftonbladet