Skämtsamma reklamen – blir pinsamt sexistisk

MOTOR

En bil som ”tål” arga kvinnor.

I en ny reklam visar Fiat hur de ingående testar sina tuffa bilar.

Men frågan är om den förlegade kvinnosynen är ett framgångsrecept.

Fiats pr-avdelning har bråda dagar.

I förra veckan fick de löpa gatlopp efter det att en tydligt sexistisk instruktionsbok provocerat omvärlden.

Men den italienska tillverkaren verkar ha nöjt sig med ett ”mi scusi” – och fortsatt i samma anda. För i helgen släpptes en ny reklamfilm som kan reta upp än mer.

”Vad stygga pojkar kör”

Reklamen är för deras modell 500 S och ska visa att bilen är testad för att klara av verkligheten. En verklighet som tydligen innehåller uppretade kvinnor – och deras åverkan på bilar.

Det är högst oklart varför Fiat väljer att visa att deras bil klarar av lättare misshandel och i kombination med att de marknadsför bilen med ”vad stygga pojkar kör” blir det bara fel.

Reklammakarna har onekligen tyckt att deras grepp är kul, återstår hur road omvärlden är av det taffliga skämtet och misogyna bilden av kvinnor.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.