Listan där Volvo hamnar i botten

Svenska tillverkaren rasar i ny kvalitetsstudie

1 av 10
MOTOR

Här är raset Volvo inte vill se.

I en amerikansk studie framgår det att märket tillhör bottenskiktet när det gäller produktkvalitet.

Men tillverkaren är inte orolig.

Rekordförsäljning i fjol och de första stegen på den äkta premiumresan.

2015 var året då Volvo skakade av sig sitt Ford-förflutna och började leverera ut helt egna produkter.

Och sett till försäljning har nya XC90 varit en sådan succé att Volvo knappt hunnit bygga tillräckligt många. Men frågan är om inte framgångens baksida nu kommer och ger en Whiplash.

Kia i topp – Volvo bland de sämsta

Det är välrenommerade analysföretaget J.D. Power som studerat nya fordon och de fel som nybilsköpare i USA rapporterat inom 90 dagar.

Årets genomgång visar att de flesta biltillverkarna tagit ett rejält kliv framåt och att kvaliteten förbättrats inom alla undersökningsområden.

I år är det koreanska Kia som intar kvalitetstronen, detta efter att olika premiummärken prenumererat på denna i nära tre decennier.

– Tillverkare gör för tillfället några av de mest kvalitativa produkter vi någonsin sett, säger Renee Stephens, analysföretagets kvalitetsansvariga.

Men de lovorden gäller inte för alla. Volvo, som i fjol låg mitt i fältet, har nu halkat ner till en föga smickrande 31 plats, trea från slutet. En placering som kan komma att påverka Volvos image.

– Det är en direkt korrelation mellan antalet problem en kund har med sitt nya fordon och beslutet de tar när det är dags att köpa en ny bil, säger Renee Stephens.

”Känns inte som kvalitet”

I USA står just nu nya XC90 för nära 50 procent av Volvos försäljning, och tydligt är att kvalitetsförsämringen skett efter att modellen lanserats. Och att det är problem med byggkvaliteten vittnar även svenska ägare om.

– Efter tre veckor kom det första problemet. Totalt har jag haft in den 4-5 gånger för problem med bromsarna, säger Daniel Carlén som äger en XC90 D5, till Aftonbladet Bil.

Men bromsarna var inte det enda Volvon hade fel på.

– Det har varit alla möjliga småfel och det glappar lite överallt. Jag jämför med andra bilar jag haft där man fått kvalitet, men den här XC90 känns tyvärr inte som kvalitet. Nu sitter jag bara och räknar dagarna tills jag får min nya bil, säger Daniel Carlén.

Ångrar du valet av XC90 – hade du valt en annan suv om du vetat om kvalitetsbristerna?

– Båda ja och nej. Jag ångrar det som är fel på bilen, men jag ångrar inte att jag valt Volvo. Känslomässigt tilltalar XC90 mig bäst, så jag är en nöjd men besviken ägare.

”Investerar i kundnöjdhet”

Aftonbladet Bil har sökt Volvo för en kommentar. Efter att ha blivit bollad över till märkets amerikanska talesperson, Jim Nichols, får vi svaret:

”Tack för dina frågor. Volvo investerar långsiktigt i sina kunder. Vi är inställda på att alla kundupplevelser ska vara så positiva som möjligt och framtida undersökningar bör spegla detta”

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FAKTA

Bilarna med bäst kvalitet

1. Kia – 83 PP (problem per 100 fordon)

2. Porsche – 84 PP

3. Hyundai – 92 PP

4. Toyota – 93 PP

5. BMW – 94 PP

6. Chevrolet – 95 PP

7. Buick – 96 PP

7. Lexus – 96 PP

7. Lincoln – 96 PP

10. Nissan – 101 PP

11. Ford – 102 PP

12. GMC – 103 PP

12. Infiniti – 103 PP

14. Volkswagen – 104 PP

Medelvärde – 105 PP

15. Audi – 110 PP

16. Mercedes-Benz – 111 PP

17. Cadillac – 112 PP

18. Jeep – 113 PP

19. Ram – 114 PP

20. Chrysler – 115 PP

21. Mitsubishi – 116 PP

22. Dodge – 117 PP

23. Subaru – 118 PP

24. Honda – 119 PP

25. Acura – 122 PP

26. Scion – 123 PP

27. Jaguar – 127 PP

27. Mazda – 127 PP

27. Mini – 127 PP

30. Land Rover – 132 PP

31. Volvo – 152 PP

32. Fiat – 174 PP

33. Smart – 216 PP