Provkörd: Mercedes nya E-Klass kombi

1 av 7
MOTOR

En civiliserad herrgårdsvagn för de med höga krav.

Mercedes nya E-Klass kombi är en dröm för de som vill åka rymligt, komfortabelt och stilfullt.

Men det krävs lite plånboksutrymme för att få ratta den senaste maskinen från Stuttgart.

När den nya E-klassen kom i våras var det ett välbehövligt lyft. Storsäljaren petades in i det nya fräscha formspråket och teknikuppdateringen var enorm.

Mercedes har investerat miljarder i utvecklingen av modellen och nu får vi alltså bekanta oss med bilen i kombiutförande. En ack så viktig nyhet här i vårt kombiälskande land.

Störst tack vare ”vippsäte”

Självklart är det mesta likt den sedan-version vi testade i våras, men med den stora skillnaden att den här har rejält och lättåtkomligt packutrymme.

Baktill kan man nu lasta 640 liter utan att fälla baksätet. Gör man det så är man uppe i 1 820 liter. Det låter mycket, men nya E-Klasskombin har faktiskt tappat en hel del i lastutrymme jämfört med bilen den ersätter (700/1 950 l).

Men trots att exempelvis Skoda Superb lastar 660 liter utan mankemanget att fälla sätet – säger Mercedes att deras bil är rymligast. Detta för att man kan räta upp baksätet något och om de där bak inte klagar allt för mycket över att behöva sitta mer rakryggade – så kan man packa in 670 liter.

Oavsett sittvinkel, när man väl fäller sätena (40/20/40) så får man ett plant utrymme att kasta in grejer i. Detta har åstadkommits genom att Mercedes höjt bagagegolvet vilket i sin tur ger ett bra stuvutrymme under om man har några mindre prylar som man inte vill packa där fram.

Som standard har Mercedeskombin automatisk nivåreglering, vilket är praktiskt om man ofta packar mycket i bilen och väljer man till dragkrok – är den numera elektriskt in/utfällbar. Vidare så går det att fälla sätena elektriskt och insynsskyddet följer med och ”öppnas” samtidigt som den elektriska bakluckan.

Vill man kan man även få uppfällbara extrasäten där bak och på så sätt totalt vara sju i bilen.

Hur är bilen att köra?

Rent körmässigt är E-Klasskombin rätt lik sitt sedansyskon, det är samma trevliga köregenskaper och körlägesväljare (komfort, eko, sport och sport+) som reglerar chassi, gas. Man märker knappt av det är en herrgårdsvagn, i varje fall inte när den är olastad. Med Mercedes nya tvålitersdiesel under huven saknas det vare sig effekt (194 hk) eller vridmoment (400 Nm) och kombinerad med en niostegad automatlåda är det väldigt trivsamt att ratta en E-Klasskombi.

Trivsamt är det även att sitta i bilen och för den som ämnar åka i autobahn-hastigheter kan nämnas att bullervolymen hålls nere föredömligt. Som exempel är ljudet från däck/väg eller vind, även i hastigheter på 200 km/h inte allt för besvärande och samtal med medpassagerare kan föras ostört. Men skulle inte det vara nog finns det även ett akustikpaket, som dämpar oljud än mer, att välja till.

När det gäller komfort så hade alla bilarna vi testade tillvalet luftfjädring, ett kryss som drar upp prislappen med 21 900 kronor, men som gör att bilen glider över ojämnheter. Naturligtvis finns alla de finesser man kan få i E-Klass-sedanen även i kombin, vilket bland annat innebär, de dubbla 12-tumsskärmarna, semi-autopilot, massagestolar och så vidare.

Och självklart lägger varje kryss ytterligare tusenlappar till priset. En E 220d har som listpris 407 900, vill man ha automatlåda är det 23 900 kronor till. Lägger man till något teknikpaket eller dylikt är det ytterligare några tiotals tusen kronor…

Dock kommer Mercedes året ut att ha kampanjpris på bilen där man får en välutrustad E220d med automat för 417 800 kr

E43 ger ytterligare en dimension

Vill man ha sin kombi rejält mycket sportigare så finns det redan i höst ett alternativ. På plats hade vi även möjlighet att testa AMG:s lite tillspetsade version av E-klassen. Här är det en treliters V6:a på 401 hästar som gäller och tillsammans med egen chassisättning och lite modifierad växellåda/reglage visar bilen upp ytterligare än dimension.

AMG-alternativet innebär att när man ställer läget i sport+ så får man en mer upphetsande körupplevelse än i E220d.

För den glade familjefadern/modern som stampar på gasen drar det snabbt iväg. Accelerationen 0-100 km/h är något som avklaras på 4,7 sekunder – mer än tillräckligt för att kvickt kunna ta sig mellan hockeyträningar, dansuppvisningar och föräldramöten. En riktig ”bahn-stürmer” helt enkelt.
Visst, Mercedes har lämnat en hälsosam marginal upp till en ”äkta” AMG-version. Men många lär tyck att halv-AMG:n E43 räcker mer än nog och att uppgraderingen till en fullfjädrad E63/E65 är omotiverad.

Men det kostar fortfarande på. Smakkombinationen sport/komfort/lyx i en vardagspraktisk förpackning går loss på över 700 000 kronor

Så snabbt summerat, nya E-Klass Kombi är en bil som kommer hålla taktpinnen i segmentet, det är en imponerande kompetent, tekniskt avancerad och civiliserad lyxvagn för de med lite större plånbok.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Fakta: Mercedes E-Klass kombi

Dimensioner

Längd: 4 933 mm

Bredd: 1 852 mm

Höjd: 1 475 mm

Hjulbas: 2 939 mm

Lastutrymme: 640 liter, 670 liter med ”upprätt baksäte”, 1 820 liter med fällda baksäten.

Modellversioner

E200

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensin

Effekt: 184 hästkrafter

Vridmoment: 300 Nm

Acceleration 0-100km/h: 8,1 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,62-0,66 liter/mil

Rek. listpris: 407 900 kr

E250

Motor: Tvåliters fyrcylindrig bensin

Effekt: 211 hästkrafter

Vridmoment: 370 Nm

Acceleration 0-100km/h: 7,2 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,62-0,66 liter/mil

Rek.listpris: 449 000 kr

E220d

Motor: Tvåliters fyrcylindrig diesel

Effekt: 194 hästkrafter

Vridmoment: 400 Nm

Acceleration 0-100km/h: 7,7 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,42-0,46 liter/mil

Rek. listpris: 407 900 kr

E 43 AMG

Motor: Treliters sexcylindrig bensin

Effekt: 401 hästkrafter

Vridmoment: 520 Nm

Acceleration 0-100km/h: 4,7 sek

Bränsleförbrukning, blandad körning: 0,84 liter/mil