Avslöjar: Volvo XC90 brister stort i kvalitet

Foto: Volvo/Skärmdump från Teknikens Värld
MOTOR

Nya XC90 är Volvos dyraste modell någonsin och den säljer som smör.

Men trots det höga priset verkar bilarnas kvalitet inte hålla måttet.

Teknikens Värld rapporterar om en ägare vars bil aldrig borde fått lämna fabriken.

Volvo har sedan introduktionen av sina nya modeller hyllats stort.

Bilen XC90 var först ut och Aftonbladets Robert Collin kallade den för ”första riktiga Volvon på många år”. Därtill har modellen raddat upp priser och utnämningar för design och kompetens – samt utsetts till säkrast i världen, någonsin. Och det säljer mycket bilar.

Men tyvärr verkar kvaliteten inte vara Volvo paradgren. I J.D. Powers undersökningar hamnar tillverkaren i botten och Aftonbladet Bil har vid ett par tillfällen rapporterat om kvalitetsbrister och flera läsare har hört av sig och berättat om sina upplevelser med bristfälliga exemplar av nya XC90.

Och nu kommer ytterligare ett exempel på att det verkar gå lite för snabbt i produktionen.

Teknikens Värld skriver om en Volvoägare vars bil aldrig borde fått lämna fabriken.

Lång radda fel

Tidningen skriver att ägaren först upptäckte lackskador på sin sprillans nya bil. Och tydligt är att Volvo hade sett dem, för de hade åtgärdats illa ”som om den vore slarvigt överstruken med Tipp-Ex”. Detta på en XC90 med en prislapp på över 800 000 kronor.

Vid vidare syning insåg han att karossplåtarna var grovt felpassade och att det fanns stora nivåskillnader mellan dem. Därtill är motorhuven snett monterad och vid ena strålkastaren kan man stoppa in ett helt lillfinger mellan lyktan och plåten.

Ägaren specificerade även sin bil med dragkrok, säkerligen ett inte allt för ovanligt tillval på en XC90. Men lösningen Volvo använt är däremot inte ”standard”.

Teknikens Värld rapporterar att man inte verkar ha en anpassad stötfångare för dragkroken – nej, istället har man i efterhand sågat upp ett hål med en kniv. Hålet beskrivs var utskuret ”utan precision” med ”ostadig hand” och att färgskador kantar hålet. Det ser så illa ut att tidningen frågar sig om det inte gått så snabbt att Volvo helt enkelt missat att förbereda R-Design-bakskärmen för dragkrok.

Volvo har gått med på att åtgärda bilen, men istället för att ta hand om den själva – har de hänvisat till den lokala Volvo-verkstaden.

Verkstaden å sin sida tycker att Volvo själva borde fixa bilen då de anser att det är för mycket som ska åtgärdas samt att de på sin lilla plåtverkstad inte har resurser för att göra ett fläckfritt arbete.

Jobbar på en lösning

När det gäller den specifika bilen säger Annika Bjärstaf på Volvo Car Sverige att man jobbar på en lösning.

– Vi ska försöka hjälpa kunden på bästa sätt. Vi har haft diskussion med vår återförsäljare och är övertygade om att vi tillsammans kan lösa det här. Enligt våra rutiner är det återförsäljaren som tar hand om reklamationsärenden och det är nog olyckligt uttryckt att de inte har resurser. De kan det här och tar ju hand om krockskadade bilar som är värre än så här, säger hon till Aftonbladet bil.

På frågor som rör hur brister på den här skalan kan gå igenom kvalitetskontrollerna hänvisar Annika Bjärstaf till Volvos centrala kommunikationsstab. Aftonbladet har sökt denna.

Se bilder på den undermåliga Volvon på Teknikens Värld OBS Extern länk

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.