Mercedes testar AirBnB för bilar

MOTOR

Sugen på att tjäna en hacka på din bil – utan att lyfta ett finger?

Äger du en Mercedes kan det snart vara ”inbyggt” i bilen.

Biljätten vill testa ett AirBnB-system för sina kommande modeller.

Tjänsten AirBnB har slagit stort världen över.

Möjligheten att kunna tjäna in lite extrapengar på sitt boende när man inte behöver den har lockat många, retat gallfeber på hotellbranschen – och inneburit att Skatteverket börjat jaga de mest ivriga uthyrarna.

Tack vare AirBnB har även andra typer av person-till-person-uthyrning börjat växa fram, och då är bilen ett strålande exempel.

Vill testa ny delnings-ekonomi

För det mesta så står nämligen bilar stilla, parkerade och oanvända. Just att behovet av aktivt bilanvändande inte är så stort har gjort att en hel uppsjö av bilpooler och bildelningstjänster börjat blomma. Men även tjänster som Snappcar och Getaround – som marknadsförs som att man kan ”hyra grannens bil”.

Tydligen tycker Mercedes att den här typen av bilbrukande är attraktivt, för nu ska man testa vattnet med just detta.

Det är Daimlerchefen Dieter Zetsche som avslöjat att man kommer att genomföra ett test i San Francisco samt delar av Tyskland med Mercedes- och Smart-bilar.

Zetsche förklarade att bildelning kommer att vara en av fyra grundpelare i framtidens Daimler. Detta utöver självkörande teknik, uppkopplingsmöjlighet och elektriska drivlinor.

Nu är det omöjligt att sia om framtiden, men det är tydligt att de flesta biltillverkare insett att de inte kommer att överleva om de ”bara” bygger bilar. Nej, det gäller att äga en större del av kakan och se till att väva in sina produkter i olika typer av ägandeformer, abonnemang och tjänster.

Många på gång

Redan i dag har exempelvis både Daimler och BMW varsin bildelningstjänst (Car2Go, Drive Now). Ford, VW, Peugot Citroën, Renault, Toyota, Volvo och Opel ligger alla olika långt fram i arbetet med att få till ett fungerande ”flexibelt” system för att hyra och köra bil.

Om det blir du, biltillverkaren eller en tredje part som kommer att äga bilen i framtiden återstår att se – men tydligt är att de traditionella bilmärkena vill flytta fram positionerna i det här hänseendet.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FAKTA

Biltillverkarnas bildelningsalternativ

Ford Carsharing (Testas i Texas)

VW Quicar (Samarbete med Greenwheels)

PSA Peugeot Citroën med partnern Bollore (

Daimler med partnern Getaround (Ska testas i San Francisco och Tyskland)

Renault MOBILITY (Pilottest i Frankrike)

Toyota Ha:mo (Testas i liten skala i Grenoble)

Volvo Sunfleet (Bilpool)

Opel CarUnity (testas i Tyskland)

Daimler Car2Go (lämnar precis Svenska marknaden)

BMW Drive Now