Så här blir Volvos nya syskonmärke

Här är detaljerna om Volvo-ägarnas nya Lynk & Co

Den senaste teaserbilden på nya Lynk & Co.
Den senaste teaserbilden på nya Lynk & Co.
MOTOR

På onsdag visar Volvos ägare Geely upp sitt nya bilmärke Lynk & Co på ett event för inbjudna i Göteborg.

Aftonbladet Bil kan redan i dag berätta en rad spännande detaljer om den nya bilen.

SUV:en är designad av Peter Horbury och får en trecylindrig motor – och bilen ”ägs” med en helt ny affärsmodell.

I flera veckor har Geely och nya dotterbolaget CEVT, China Euro Vehicle Technology, försett tidningarna med teasers inför onsdagens och torsdagens stora premiär. Ett helt nytt bilmärke lanseras under onsdagen i Göteborg för särskilt inbjudna journalister. Under torsdagen sker den stora lanseringen i Berlin.

Men redan nu har ganska många detaljer om den kommande bilmodellen läckt ut – främst i kinesiska medier. Aftonbladet Bil har kartlagt de mest trovärdiga uppgifterna från kinesiska källor – och uppgifter som CEVT själva bekräftar.

Mindre lyxigt än Volvo

Bilen bygger på Volvos och Geelys nya skalbara CMA-plattform för mindre modeller – helt bekräftat. Nyligen visade Volvo upp konceptbilar på samma plattform, de kommande modellerna av Volvo S40 och XC40 som lanseras tidigt 2018. Designen på nya Lynk & Co skiljer sig en del från konceptbilarna men har ett modernt europeiskt utseende och är ritade av Volvos tidigare designchef Peter Horbury.

Det nya märket är ”highend” men mindre lyxigt än Volvo och riktar mer in sig på konkurrenter som VW, Toyota, Ford och Hyundai – ganska säkert. Enligt kinesiska medieuppgifter ska bilen byggas i Kina, i Geelys fabrik i Taizhou. Det saknas i dagsläget uppgifter på om bilen även kommer att byggas i Göteborg.

Designen är speciell och har särpräglade strålkastare både under och ovanför grillen, som påminner lite om Nissan Juke – enligt maskerade bilder. Interiören är inte lika lyxig som Volvos senaste modeller, men bilen för en stor touchskärm.

Lynk & Co får enligt flera kinesiska bilsajter en trecylindrig turbomotor på 1,5 liter, basversionen blir bensindriven, toppversionen har hybriddrift. En ren elbil kan komma att lanseras senare. I kinesiska medier uppges det att den starkaste motorvarianten har dubbelkopplingslåda och en motor på 180 hästkrafter.

4,5 meter lång

Bilen får enligt flera uppgifter en hjulbas på 2730 mm. Registreringsuppgifter från testbilar registrerade i Sverige avslöjar att bilen har en tjänstevikt på 1500 kilo och är 4,5 meter lång – alltså ungefär som en VW Tiguan.

Lynk & Co är mer än bara ett bilmärke – det uppges vara ett helt nytt sätt att äga och bruka bilen. Bilen är helt uppkopplad till nätet och målgruppen är yngre människor som själva inte vill äga sin bil, utan gärna delar den med andra i närområdet. Bilen sägs också få helt nya otraditionella försäljningsställen, förutom Volvos eget återförsäljarnät.

Nya modellerna från Lynk & Co är utvecklade av svenska ingenjörer på Geelys dotterbolag China Euro Vehicle Technology i Göteborg. Företaget har på bara tre år växt från ingenting till 1 500 anställda och konsulter. Samtidigt som till exempel Ericsson drar ner växer efterfrågan på utvecklingsingenjörer i bilindustrin. Företaget har växt så snabbt att det varit svårt att rekrytera.