Se bilderna på nya märket Lynk & Co

Här är är Volvos nya småsyskon – så ser den ut

1 av 20
MOTOR

Nya svensk-kinesiska bilmärket Lynk & Co är här.

Över 1 000 svenska ingenjörer i Göteborg har tagit fram världens mest uppkopplade bil – som ska säljas i mobilen.

Resultatet: En bil som ser ut som en blandning mellan Porsche och Volvo.

Mycket av förhandsspekulationerna om Lynk & Co visade sig stämma. Det handlar om en mindre SUV i samma storlek som Audi Q3 och BMW X1 med fräck Porsche-inspirerad design. 

Under ett flashigt event i Göteborg avtäcktes bilen – och allt runt omkring.

Lynk & Co avslöjar inte alla tekniska detaljer om bilen ännu, men alla versioner kommer att erbjudas med elektrifierade drivlinor, läs hybrider som tillval. Bilen byggs på Volvos nya CMA-plattform som utvecklats av Geelys bolag CEVT i Göteborg.

Mix av Porsche och Volvo

Designen är gjord av Volvos tidigare chefsdesigner Peter Horbury och kan enklast uttryckas som en skön mix av Porsche Macan och Volvos konceptbil XC40.

Men det verkligt nya är inte själva bilen, utan tjänsterna runt omkring. Bilen kommer att ha en delningsknapp som gör att du kan låta andra människor dela din bil.

Dessutom skippar Lynk & Co bilhandlarna. Genom att kunderna själva beställer bilen på nätet, via mobilen eller i små butiker kan priset pressas med 20-25 procent. Glöm också krångliga tillvalstjänster, det finns några få färdigutrustade varianter att välja mellan. Bilen levereras sedan direkt hem till konsumentens garageuppfart och när det är dags för service kommer någon och hämtar den åt dig.

Välj om du vill äga hela bilen

Köparna kan också välja om de vill äga hela bilen, dela den med andra eller bara kunna använda den vissa timmar.

– Medan andra bilmärken genomgår en digital transformation har Lynk & Co fötts digitalt. Saknaden av ärvda system och möjligheten att bygga lösningar i molnet tar oss ifrån den gamla modellen av bilförsäljning och service och sätter kunden sömlöst genom alla kanaler. Det är intuitiv interaktion i allt från sökning till köp och vidare till ägande, delning, service och vidareförsäljning, säger David Green, digitalchef på Lynk & Co.

Bilen lanseras i Kina 2017, sedan följer Europa och USA.