AVSLÖJAR: Ännu mer samarbete i framtiden

Lynk & Co vill bygga vidare på Volvos övriga modeller Planerar en sportkupé med 400 hästkrafter

1 av 20
Lynk & Co:s sportbilskoncept.
MOTOR

Efter debutmodellen vill Lynk & Co bygga vidare på Volvos övriga modeller.

Aftonbladets källa avslöjar dessutom att Geely planerar en sportkupé där Volvo-fyran trimmats upp till 400 hk.

Planen: Först ska Lynk & Co bygga ett gäng modeller på den lilla CMA-plattformen. Sen är förhoppningen att samarbetet med Volvo ska fortsätta med de större modellerna – 60- och 90-serierna. Men detta är inget som kineserna vill tvinga fram.

– Vi frågar och de svarar. Vi vill inte tvinga Volvo att göra något som inte passar dem, säger en källa på Geely till Aftonbladet Bil.

Men med Volvo-chefen Håkan Samuelssons ord att ”det som är bra för Lynk är bra för Volvo” lär det inte bli något gnissel i maskineriet.

Skalfördelarna är ju uppenbara. Med fler tillverkade bilar som använder samma teknik, desto lägre kan tillverkningspriset bli.

350 till 400 hk

Men en sak som kineserna vill sköta själva är att trimma motorerna för mer effekt. Volvo har Polestar som trimverkstad, men här vill kineserna utveckla på egen hand.

När en uppdaterad version av den nya fyrcylindriga Skövdemotorn kommer inom ett par år vill Lynk sätta igång ett ordentligt trimjobb.

– 350 till 400 hästkrafter är vårt mål. Vi har pratat med Volvos motortekniker och de tror som vi att det är fullt möjligt.

Men innan Volvo säger ja till kineserna i den här frågan ska man på egen hand, gissningsvis tillsammans med Polestar, se om motorerna klarar att ge en så hög effekt.

– Det ser positivt ut. Och då kommer vi att ha en riktigt duglig sportkupé inom säg tre, fyra år, säger källan.