Bakom succén: Volvo-tekniker

Därför växer Geely snabbast – kinesiska bilmarknaden går snart om USA

1 av 20
MOTOR

I Kina har de japanska och koreanska tillverkarna fått rejält motstånd från inhemska bilmärken.

Geely växer allra snabbast, med flera modeller bland de mest sålda.

Bakom succén står en rad Volvo-tekniker, och tidigare chefsdesignern Peter Horbury

Den kinesiska bilmarknaden växer snabbt och ligger nu jämsides med den amerikanska. Men allt pekar på att Kina går om USA vilket år som helst. Den kinesiska medelklassen växer och allt fler vill ha bil.

Och när medelklassen växer är det den inhemska bilindustrin som tjänar mest på det, eftersom priserna på kinesiska bilar är betydligt lägre än för de importerade lyxbilarna – som fortfarande är de besuttnas privilegium.

Och Volvos ägare Geely växer allra snabbast, fast från en mycket låg nivå. Men Geely har redan flera modeller bland de mest sålda.

De är förlorarna

Orsaken är en kombination av gott entreprenörskap (Geely är en av få privatägda bilföretag) och draghjälp från Volvo. Där finns många Volvo-tekniker och inte minst Volvos förre, legendariske, designchef Peter Horbury som ny chef för design.

Förlorarna är importbilarna. Koreanska Hyundai med flera fabriker i Kina tappar mest. Kineserna ser de koreanska bilarna som nästan inhemska, och då köper de hellre kinesiskt.

De japanska tillverkarna tappar också, som ett resultat av att kineser inte tycker om japaner.

Geely ser ut att vara väl rustat med sitt lågprismärke Geely, sitt nya mellanprismärke Lynk & Co, med "nordeuropeiska rötter" och lyxbilen Volvo.