Teslas comeback efter olyckorna

Ny autopilot – men väsentlig teknik kommer saknas

1 av 2 | Foto: Tesla
MOTOR

Nu får samtliga av Teslas modeller ett system som innebär att bilarna faktiskt ska bli helt självkörande – i teorin.

Tillverkaren måste dock testa tekniken ytterligare. Det innebär att nya fordon kommer levereras utan autobroms, kollisionsvarning och filövervakning.

Den senaste tiden har Teslas autopilot fått kritik från flera håll. Efter en olycka i Tyskland krävde landets transportmyndighet, KBA, att Tesla måsta sluta hänvisa till sitt system som en "autopilot" i företagets marknadsföring.
Även i Kalifornien har myndigheterna vänt sig mot att Tesla använder begreppet autopilot om teknik som delstaten anser är ett hjälpsystem. Nu har Tesla avslöjat den nyhet som Elon Musk tidigare flaggat för – och teknikuppgraderingen kommer i rättan tid.

”Från och med i dag har alla Tesla-fordon som produceras i vår fabrik – inklusive Model 3 – den hårdvara som krävs för att vara helt självkörande, med en säkerhetsnivå som är långt högre än vad en mänsklig förare klarar av”, skriver Tesla.
Maria Lantz på Tesla i Sverige poängterar att dagens Autopilot är ett renodlat förarassistanssystem på nivå 2, medan den nya hårdvaran som nu byggs in i alla Teslor kommer att göra det möjligt att nå nivå 5 – vilket i framtiden kan tillåta autonom körning.

Åtta kameror

Systemet bygger dels på åtta kameror som ger 360 graders överblick, upp till 250 meter bort. De kompletteras av tolv superkänsliga detektorer som kan upptäcka både mjuka och hårda föremål på nära det dubbla avståndet jämfört med kamerorna. En framåtriktad radar överlappar de andra systemen. Den kan se genom tungt regn, dimma, damm – och enligt Tesla kan radarn till och med se genom framförvarande fordon. För att bearbeta den stora informationsmängden har datorn ombord en kapacitet som är 40 gånger större än i föregående generation.

Kommer sakna väsentliga säkerhetssystem

Ett smolk i bägaren är att Tesla anser sig behöva testa tekniken ytterligare, ”för att kalibrera systemet”. Under tiden de gör detta kommer bilarna med det nya systemet sakna egenskaper som ingår i förra generationens autopilot. Tesla listar systemen för autobroms, kollisionsvarning, filövervakning, samt ”active cruise control”. Tesla utlovar att funktionerna kommer aktiveras över nätet, så fort de är färdigtestade. Det tar mellan 1-2 månader från det att bilen rullar av produktionsbandet till dess att den är leveransklar till kund, och det är i dag oklart huruvida de svenska köparna kommer påverkas av den fördröjda uppdateringen.