Mercedes nyhet: Här är X-Klassen

1 av 8
MOTOR

I förra veckan visade Göteborgsbaserade Lynk&Co ett nytt bilkoncept i Berlin.

Under tisdagskvällen var det stor världspremiär för Mercedes på Värmdö strax utanför Stockholm.

– Mercedes kallar det för världens första premium-pick up, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Det var under ett evenemang i Sverige som Daimlers högste chef presenterade en riktigt udda skapelse, en Merca pick-up.

Bilen som går under namnet Concept X-Class ska enligt Mercedes vara en ”stylish explorer” och är den första av sitt slag från det tyska märket.

Men helt ny, eller 100 procent tysk går det inte att kalla den.

– Mercedes har byggt vidare på Nissan Navarra, men flyttat in massa teknik och annat från sin nya C- och E-Klass. I två år har man arbetat och resultatet ska innebära att den är mer personbilslik, säger Robert Colin.

Perfekt blandning av ”urban” och ”nature”

Skälet till att man valt svenska kommunen Värmdö som lanseringsplats ska enligt Mercedes vara för att vi här i landet har en av Europas starkaste pick-up marknader – och den växer snabbt. I år räknar man med att pick-up försäljningen ökar med 20 procent.

– Det är flera hundra journalister från sydamerika och övriga Europa på plats. Att Mercedes lanserar här är för att de tycker vi har en bramarknad: här finns dåliga vägar och mycket natur, samt här har man hittat en superbplats. Artipelag, där lanseringen sker, är enligt dem en perfekt blandning av urban och natur. Bilen kommer släppas i över världen förutom i Kina och USA. Det förstnämnda för att kineser är för priskänsliga och det senare för att i USA är segmentet med mellanstora pickuper obefintligt, säger Robert.

Uppsminkad Nissan

Rent tekniskt så bygger det som kommer att bli X-Klassen på Nissans Navarra och mekaniskt så är det Nissan rakt igenom, i varje fall i de enklare modellerna.

– Det kommer att vara samma fyrcylindriga motorer och fyrhjulsdrift, förutom i toppmodellen. Där kommer det att vara Mercedes diesel-V6:a samt egna 4-matic. Just fyrhjulsdriften kommer de vara ensamma om i världen, det är den första som kommer med hög/lågväxel och kontinuerlig drift med diffspärr bak och mellan axlarna.

Bilen som Dieter Zetsche, Daimlers högste chef, visade upp kallas fortfarande för koncept – men troligtvis kommer bilen snart bli verklighet.

– Inga priser eller lanseringsdatum är sagt, men den kommer snart. Bilen ska byggas i Spanien och Argentina.