Tas ur produktion efter dödliga testet

1 av 4 | Foto: Foto: Global NCAP
Överlappskrocken visar otroliga skillnader mellan en Nissan Tsuru och en Nissan Versa – båda av senaste årsmodell.
MOTOR

Efter mer än 4 000 dödsfall på fem år drar Nissan in sin mexikanska modell.

Krocktestet blev spiken i kistan – se när bilen kollapsar runt föraren

– Jag tror att det här är det sämsta resultat som jag någonsin sett, säger David Ward på Global NCAP.

Global NCAP ville demonstrera hur stor skillnaden kan vara mellan två sedaner som kommer från samma tillverkare, men är producerade i olika länder. Modellerna de valde var USA-tillverkade Nissan Versa från 2016, och Nissan Tsuru från 2015, producerad i Mexiko.

Testet i Virginia skedde med 50 procents överlappning där respektive fordon färdades i 64 km/h. Data från kollisionen visade att föraren i Tsurun med all sannolikhet skulle ha dött. Föraren i Versan, som var utrustad med krockkuddar, skulle dock ha undkommit med relativt lindriga skador.

En av de sämsta någonsin

– Jag tror att det här är det sämsta resultat som jag någonsin sett. Siffrorna för huvudskador på dockan i Tsurun gick utanför vår mätbara skala – likaså för skador på underbenen. Samtidigt skulle föraren i Versan bara ha ådragit sig lätta knäskador – det är allt, säger David Ward, generalsekreterare på Global NCAP.
Nissan verkade redan på förhand veta vad utgången skulle bli. För dagen innan testet meddelade tillverkaren att Tsuru kommer tas ur produktion i maj nästa år – och det är förmodligen inte en dag för tidigt.

4 000 döda på fem år

Bilen bygger på en design från 1992, och mellan åren 2007-2012 var modellen inblandad i mer än 4 000 dödsfall. I ett test av Latin NCAP fick Tsuru noll stjärnor av krockinstitutet.
Global NCAP poängterar dock att deras senaste test inte var specifikt riktad mot Nissan, vars USA-tillverkade modell faktiskt visar att man kan producera en prisvärd bil som samtidigt är säker. Krockinstitutet vill rikta lampan mot att många tillverkare säljer modeller med ”noll NCAP-stjärnor”. Ett exempel är Renault Kwid, en kompakt SUV utan krockkuddar som nyligen lanserades i Indien.
– Vi kan inte förstå varför så många tillverkare låter bli att tillföra samma saker som funnits tillgängliga i mer än 20 år i Europa och Nordamerika? De säger att de följer de lagar som råder på respektive marknad, men det räcker inte, säger David Ward.