Nya Volvon blir den lyxigaste någonsin

Se bilderna på S90 Excellence

1 av 7 | Foto: Volvo Cars
S90 Excellence är den mest exklusiva bil som tillverkats i Kina.
MOTOR

Det går bra för Volvo, och tre kinesiska fabriker ska möta suget på världsmarknaden.

Nu lanseras dessutom ”S90 Excellence” – den lyxigaste bil som någonsin tillverkats i Kina.

Efterfrågan på Volvobilar växer i USA, Europa, Asien och Stillahavsregionen. Därför ska produktionskapaciteten i Kina utökas, och bilarna kommer exporteras globalt. Göteborg ska fortsätta med tillverkningen av SPA-bilarna i 90- och 60-serien – men samtidigt kommer Volvo producera kinesiska versioner av 90-serien i Daqing i Heilongjiang i norra delen av landet.

Lyxigaste bilen någonsin i Kina

Utöver en uppgraderad version av sedanen sjösätter fabriken lyxmodellen S90 Excellence, Det blir den mest exklusiva bil som någonsin tillverkats i Kina. Passagerarna kan bland annat njuta av ett fullt panoramatak, utfällbara bord och fotstöd, samt mugghållare med värme- och kylfunktion. Kylskåpet kompletteras av handgjorda kristallglas från Orrefors.

Det inbyggda underhållningssystemet har en stor skärm som kan användas både för jobb och underhållning. I baksätet sköts olika funktioner via en pekskärmskontroll – och vip-passageraren slipper stirra in i nackstödet.

– Det första du lägger märker till i S90 Excellence är att vi har tagit bort det främre passagerarsätet och ersatt det med en så kallad Lounge Console, för kunder med egen chaufför som behöver kunna koppla av eller arbeta under resan. Nästa sak du noterar är den höga materialkvaliteten som ger en mycket genomtänkt och fulländad lyxupplevelse, säger Thomas Ingenlath, Senior Vice President, Design, på Volvo Car Group.

Smygvisade modellen

Nästa år lanseras S90 Excellence, som ska exporteras till hela världen. Den officiella premiärvisningen kommer ske på den kinesiska bilsalongen Guangzhou Motor Show 2016, men Volvo har redan smygvisat lyxmodellen.
Volvos kommande medelstora SPA-modeller i 60-serien kommer byggas på fabriken i Chengdu i Szechuan-provinsen i västra Kina. De mindre CMA-modellerna i 40-serien ska tillverkas på en fabrik som är under konstruktion i Luqiao, 35 mil söder om Shanghai. Här produceras även bilar för LYNK & Co, Volvos nya ”systermärke” som Geely lanserade i oktober.

– Våra tre fabriker – och strategin att bygga en serie på varje fabrik – ger oss en effektiv produktionsstruktur som säkrar våra tillväxtmöjligheter i framtiden, säger vd och koncernchef Håkan Samuelsson.
Volvo bygger även en ny fabrik i South Carolina i USA, som ska tillverka SPA-bilar för den amerikanska hemmamarknaden och export. Volvos nya strategi påverkar givetvis Europa, och Gent kommer så småningom endast tillverka CMA-bilar i nya 40-serien.