Uppdaterad Golf blir först med tekniken

Handrörelser styr systemet

1 av 4 | Foto: Volkswagen
MOTOR

Den uppdaterade klassikern bjuder på mer än ny design.
Golfen har bland annat fått nya motorer och förarassistanssystem.
Stort fokus har lagts på infotainmentsystemen, och bilen blir först i sin klass med geststyrning.

Det är standard-Golfen, GTI och GTE samt Sportscombi-versionen som uppdateras. Volkswagen har preliminärt satt säljstart i Sverige till månadsskiftet november/december.

Bland förändringarna exteriört finns nya stötfångare fram och bak, samt nya halogen-strålkastare med LED-varselljus. Dessutom blir nya LED-bakljus standard på alla versioner av Golf. Grill och framlyktor har fått sig en översyn – och nu sträcker sig den nedre kromlisten via varselljusen ut till strålkastarna.
Även luftintagen i nedre stötfångaren har en ny formgivning som ska ge bilen en bredare look. Man har dessutom lyckats gömma radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC bakom VW-loggan.

Nya motorer

Uppdateringen omfattar även nya motorer. 1,5 TSI Evo är en helt ny turboladdad bensinfyra på 150 hk som har aktiv cylinderstyrning (ACT). Den kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI, där den nya toppversionen ger 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.
Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D.

Styr systemet med handen

Utbudet av infotainmentsystem har förnyats, bland annat med större pekskärmar. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av "Discover Pro" manövreras med geststyrning, kopplat till en 9,2"-skärm. Även utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har utökats.
Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring och Trailer Assist. Därmed är Golfen den första bilen i klassen med ett system för att backa med släp. Även det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har uppdaterats.
Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt. Systemen för aktiv filhållningsfunktion styr inte bara emot för att korrigera, utan håller också bilen i körfältets mitt.