Officiell: Alfa–suven snabbast i världen

Crossovern Stelvio är nu premiärvisad

1 av 7 | Foto: Foto: Robert Collin
MOTOR

En italiensk mellanklassuv med sting i.

Alfa Romeo har ryckt skynket av sin senaste modell– men ”Stelvio” är inte vilken dussinsuv som helst.

– Det är den snabbaste suven runt Nürburgring, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin.

Det går inte att blunda för det längre. Suvar är tidens melodi och det finns snart inte en tillverkare som inte har åtminstone en form av crossover i sin modelluppsättning.

Det kanske inte har varit någon hemlighet att anrika och sportiga Alfa Romeo haft en suv på gång – och nu presenterar de sin skapelse.

Mest körglädje i klassen

Bilen går under namnet Stelvio – ett tillmäle de lånat från det kända passet med samma namn i de italienska Alperna. Och bilen är tydligt italiensk.

– Det här ser definitivt ut som en Alfa Romeo. När man ser den tänker man i första hand inte på en suv, utan mer på något smidigare i Golf-klassen, säger Robert Collin som är på plats i Los Angeles vid premiären.

Den version som visas upp nu och som kommer stå för allmän beskådan på bilsalongen i Los Angeles är flaggskeppet Quadrifoglio. Det innebär att det är samma 2,9-liters V6 om 510 hästar under huven som i värstingversionen av sedanen Giulia. Och alla kusarna gör att det går unden. 0-100 km/h är avklarat på 3,9 sekunder och när det gäller till att ta kurvor  ska de vara absolut klassledande.

– Alfa Romeo har gjort det till sin grej att vara snabbast kring Nürburgring. Deras Giula är den snabbaste fyrdörrarssedanen och nu är Stelvio den snabbaste suven. De betonade att den som körde var deras vanliga testförare och att han satt i jeans och lågskor – samt slog rekordet på första försöket. Inget special med racingförare och dylikt alltså.

Men varför är det viktigt att vara snabb på racingbanan?

– De vill visa att deras bil är praktisk, för familjer, men även snabbast. Alfa Romeo är ett marginalmärke och kommer aldrig konkurrera med de största när de kommer till volym, men det är inte där de vill vara. De vill vara, och har alltid varit, ett märke för finsmakare. Det blir ett alternativ som definitivt skiljer sig mot vad grannen har.

”Extremt snyggt”

Rent utseendemässigt känns en hel del igen från Giulia som bilen delar plattform med.

– Det är extremt jäkla snyggt invändigt. De har tagit lite hjälp av Ferrari och det är inte illa. Exempelvis så har bilen växelpaddlarna på rattstången, som det bör vara, säger Robert

Räkna med att vanliga, mindre prestandainriktade motorer kommer givetvis att erbjudas. Bland annat en 280-hästars tvålitersbensinare samt en palett av dieselalternativ. I USA är det enbart fyrhjulsdrift som gäller, men i Europa kommer även bakhjulsdrift finns med.

Storleksmässigt är bilen låg och bred – detta för att verkligen accentuera att det ska vara körglädje som gäller, som jämförelse är den bredare än vad både en BMW X3 eller en Volvo XC60 är med sidobackspeglar inräknade.

Suvar hetare än någonsin

I Europa ökar segmenten med mellanklassuvar oerhört och i premiumklassen är det faktiskt just den gamla Volvon som varit segmentsledande före Mercedes GLC. Utöver dessa två måste Alfa Romeo tampas med Audi Q5, BMW X3 och Jaguar F-Pace. Någon gång till sommaren 2017 kommer bilen lanseras – i Sverige lär vi dock få vänta framåt vintern.

Så där är frågan hur italienaren står sig i konkurrensen, hur många väljer italiensk skönhet och flärd före tysk ingenjörskonst, brittisk finess och svensk säkerhet? Bland journalister var i varje fall intresset för Alfas första suv enormt.

– Det är ett otroligt intresse. De visade inte bilen i någon monter, nej, de hade satt upp ett stort tält och fick fortfarande inte plats med alla journalister. Det här är också en av bilarna som ska ta Alfa Romeo tillbaka till den amerikanska marknaden. Det kan lyckas, bilen sticker ut. Man kan tycka att många bilar ser likadana ut, men inte den här. Det här är ingen tvekan om att det är en Alfa Romeo.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FOTNOT: Bentley gör även anspråk på titeln ”världens snabbate suv” med sin Bentayga. Men de menar topphastighet, inte varvtider på Nürburgring.