VW: Då blir elbilar billigare än dieslar

För dyrt att utveckla dieselmotorer

Dr. Matthias Erb.
Foto: Volkswagen
Dr. Matthias Erb.
MOTOR

Prisskillnaden mellan diesel- och elbilar kommer vara utraderad inom mindre än tio år.
Det anser chefen för Volkswagens utvecklingscenter i Nordamerika. Nu kan loppet vara kört för ”oljebrännarna”.
– När kurvorna korsas kommer det skapas ett enormt tryck på dieseln, säger Matthias Erb till Green Car Congress.

Ironiskt nog ser bensinbilarnas framtid ljusare ut än på länge. Dieselns högre energivärde ger förutsättningar för att komma längre på varje liter. Problemet är att det mindre raffinerade bränslet har en komplex kemi, och de extremt höga temperaturerna i en dieselmotor skapar många oönskade utsläpp. Ett kvarstående och allt dyrare problem är kväveoxider (NOx).

När de kommer ut i atmosfären och träffas av solljus så omvandlas de till ozon. Exempelvis Göteborg har erfarenhet av marknära ozon, som bland annat skapar problem för astmatiker och påverkar hjärt- kärlsjukdomar.

Utsläppen fällde Volkswagen

Allt effektivare dieselmotorer jobbar med allt högre temperaturer – vilket skapar mer otäcka kväveoxider. Gränsvärdena för NOx har kontinuerligt sänkts och till slut kunde Volkswagen inte möta de nya kraven. Biltillverkarens motåtgärd blev att installera programvaran som känner av om bilen utsätts för ett avgasprov, och resten är historia – en dyr sådan.

Bränt barn skyr elden, och nu är Volkswagen en av de tillverkare som storsatsar på elbilar. Batteritekniken sjunker stadigt i pris och till skillnad från dieselmotorer kan tekniken kring elbilar utvecklas utan ständiga förändringar av spelreglerna.

Då har elbilen samma pris

Matthias Erb är chef för Volkswagens utvecklingscenter i Nordamerika. Han anser att prisskillnaden mellan el- och dieselbilar kommer vara utraderad inom mindre än tio år.

– Vi ser att utsläppsreglerna blir tuffare och tuffare – och samtidigt blir det dyrare och dyrare att möta de här kraven. Som konsekvens kommer priskurvorna för diesel- och elbilar mötas. Vissa av våra strateger inom företaget anser att detta inträffar omkring år 2023, 2025 – i och med att utsläppskraven för diesel kommer ha blivit verkligt kostsamma då, säger Matthias Erb till Green Car Congress.

Fram till 2020 ska Volkswagens hela grundstruktur göras om, bland annat med stort fokus på elbilar – och 2025 ska företaget vara ledande inom området. Då räknar Volkswagen med att sälja en miljon elbilar om året.