Nya förslaget: Endast elbilar i stadskärnorna

MOTOR

Ett totalförbud mot bensin- och dieselbilar i stadskärnor.

Det är Transportstyrelsens nya förslag för att förbättra luftkvaliteten.

– Det är oerhört tuffa krav, säger Kristofer Elo på myndigheten.

Stockholmsluften håller inte måttet och av allt att döma så kommer kvaliteten inte vara godkänd enligt de tänkta mål som ska införas 2020.

Därför har nu Transportstyrelsen gått ut med ett förslag om att införa flera miljözoner för personbilar.

Hårdare krav – men det räcker inte

Det innebär att privatbilister även skulle begränsas i sin framfart på samma sätt som tung trafik i dag måste hålla sig till miljözonskraven. Enligt förslaget så vill Transportstyrelsen införa två nya typer av miljözoner.

Men trots att man föreslår miljözoner som skulle innebära att endast rent eldrivna bilar skulle få köras i stadskärnan – så räcker det inte för att nå målen.

– Vi kommer inte att uppnå målen genom att enbart lägga fram det här förslaget med miljözons-bestämmelser, säger Kristofer Elo, utredare på Transportstyrelsen till radion.

Ger stora kostnader

De nya zonerna kallade klass 2 och klass 3 väntas ge förbättrad luftkvalitet. Den förstnämnda  fram till 2030 och den senare ”under längre tid”.

Något de nya kraven även kommer innebära är att fordonsflottan måste bytas ut för de som vill ha friheten att köra i zonerna.

– Vi ser att kostnaderna för enskilda och företag kan bli mycket stora, beroende på storleken på miljözonerna och i vilken takt bestämmelserna införs, säger Kristofer Elo.

Utredningen med förslaget är nu lämnad till näringsdepartementet.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

FAKTA

Det här innebär de nya miljözonerna

Miljözon klass 2 omfattar personbil, lätt lastbil och lätt buss. Här krävs att fordon som drivs med diesel uppfyller kraven för Euro 6 och fordon som drivs med bensin, etanol eller gas uppfyller kraven för Euro 5.

Miljözon klass 3 omfattar personbilar, motorcyklar, mopeder klass I och lätta och tunga lastbilar och bussar. Här krävs att de lätta fordonen drivs med el eller vätgas och att de tunga fordonen drivs med el eller vätgas, eller är av typen elhybrid som uppfyller kraven för Euro 6.