Officiellt: Volkswagen lanserar nytt ”märke”

Ole Harms, vd för Moia och MAtthias Müller, vd för Volkswagenkoncernen.
Foto: Foto: VW
Ole Harms, vd för Moia och MAtthias Müller, vd för Volkswagenkoncernen.
MOTOR

En nytt ”märke” som ska säkra framtiden.

Nu har VW avslöjat att de startar ett nytt företag som ska sköta koncernens mobilitetstjänster.

Nya Moia siktar på att vara segmentsledande 2025.

Att bara tillverka bilar är gammeldags. Det verkar råda koncensus inom bilbranschen att om man ska vara en spelare i framtiden ska man leverera mobilitet snarare än bilar.

Exempelvis så har Daimler Car2go, BMW Drive Now och Opel ska lansera Maven – bara för att nämna några tyska exempel på mobilitetstjänster.

Men om några år ska det vara VW-koncernens Moia som ska vara ledande.

Ska skräddarsy tjänster

Det var på teknikeventet Tech Crunch Disrupt i London som VW-koncernens chef levererade nyheten.

– MOIA kommer att hjälpa oss att få en djupare förståelse för nya former av rörlighet och hur man gör dem ännu mer attraktiva i framtiden genom att erbjuda en mycket större spridning än idag och att skräddarsy dessa tjänster för att passa alla särskilda behov. Även om inte alla kommer att äga en bil i framtiden kan MOIA bidra till att göra alla till en kund i vårt företag på ett eller annat sätt, sade Matthias Müller, VD för Volkswagen-koncernen.

Börjar pilotprojekt 2017

VW siar att just mobilitetstjänster står inför en massiv tillväxt och vill man vara Europas största koncern om tio år – så krävs det satsningar inom området.

Moia blir ett fristående företag inom koncernen och kommer marknadsföras separat. Bolagets ml är att sätta upp egna ”on-demand tjänster” och första pilotprojektet är planerat att inledas 2017.

Huvudkvarteret ska ligga i Berlin och till en början kommer 50 personer jobba inom bolaget.

Fotnot: VW har i dagsläget även en ägarandel Uber-konkurrenten Gett. Detta kommer till en början att fortsätta leva parallellt med Moia.

■ ■ ■ Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.