Vill slopa stödet till 'ful-hybrider'

MOTOR

Det är skillnad på hybrid och hybrid.

I Norge kommer man kraftigt sänka subventioner för biltillverkarnas hybrider med kort utsläppsfri räckvidd.

En förlorare blir Volvo vars XC90 T8 är en av de bilar man anser inte förtjänar miljöförmåner.

Vårt västra grannland Norge har länge haft en offensiv miljöbilspolitik. Man har slagit på stora subventioner för allt vad el- och hybridbilar heter. Och satsningen har givit bra resultat. Norge lyfts många gånger fram som världsledande och nära varannan såld bil i landet kan köras utsläppsfritt.

Men det går inte att jämföra äpplen med päron. Och det problemet har nu seglat upp i den norska miljöbilsdiskussionen – där oppositionen håller med Høyre-regeringen.

– Vi måste fundera på en ny variant i de fallen där batterierna är väldigt små i förhållande till bilens vikt, säger Arbeiderparties finanspolitiska talesperson Marianne Marthinsen till tidningen Dagens Næringsliv.

Ändra engångsavgift

Rena elbilar som Tesla och Nissan Leaf klarar av tiotals mil utan behovet att stanna för en laddning. Men många subventionerade bilar är inte i närheten av det. Biltillverkarnas jättesuvar med hybriddrift, bilar som Volvo XC90 T8, Audi Q7 e-tron och Porsche Cayenne Hybrid mäktar inte med mycket innan det är laddningsdags.

Nu vill man alltså ändra den så kallade engångsavgiften på ett sätt så ”att laddbara hybrider med lång elektrisk räckvidd får fördelar jämfört med bilar med kort elektrisk räckvidd”.

Norska nyhetsbyrån NTB anger att man i första hand är på jakt efter att ta bort subventioner från ”ful-hybrider” där det bara är tal om någon mil på eldrift. Ovan nämnda trio är då några av modellerna som skulle drabbas och det rör sig om rätt stora pengar.