Därför gillar vi RAV-4

Toyotas junior. Liten och praktisk men knappast en mördarjeep

1 av 5
Vanliga fel på Toyota RAV-4: Skrammel och gnek. Inredningen kan protestera lite vid körning på dåliga vägar, eller off-road. Några noterar också missljud från vindrutans nederkant. Startmotor, kan låta illa i minusgrader. Växellåda. I vissa exemplar kärvar växellådan en del, speciellt vid växling mellan ettan och tvåan. Oljeläckage i mittdifferentialen.
MOTOR

Driftsäker, körglad.

Vridklena bensinmotorer,

hög ljudnivå.

En populär men liten stadsjeep är Toyotas RAV4.

Tuff, ganska rymlig och hållbar.

En bra liten familjebil, med andra ord.

Lilla RAV-4 var en succé från första stund, även om den hade lite trögt i början här i Sverige. Den första generationen verkar först och främst fungera som andrabil i barnfamiljer, eller som enda transport för singeltjejer.

Men när nuvarande generationen kom (år 2000) så lossnade det.

En bidragande faktor var säkert det faktum att det dök upp en rad konkurrenter som hjälpte till att höja intresset för små stadsjeepar.

Sedan dess har debattens vågor gått höga om jeeparnas vara eller icke vara, men ingen kan väl med berått mod kalla den praktiska RAV-4 för mördarjeep?

Känns som framhjulsdriven

Ett intressant stickspår i det fallet är att RAV-4 faktiskt finns som framhjulsdriven, även om den till relativt nyligen bara sålts som fyrhjulsdriven i Sverige.

I Tyskland har de enklare 1,8-modellerna sålts i stora antal med bara framhjulsdrift och i Sverige säljs den framhjulsdrivna 1,8 sedan 2003.

Något att tänka på om man direktimporterar, eller är ute efter en billig bil. Det vill till att man kollar specifikationerna noga.

Inte bara det, förresten. Kolla naturligtvis även serviceboken och tala gärna med förra ägaren.

Inte så stor risk att det hänt något på vägen, dock. De allra flesta ägare till RAV4 är nöjda och hållbarheten är oomtvistat hög.

Klagomålen är alltså få men det vi har noterat är att en och annan ägare tycker att motorn är för klen. Det handlar då om RAV4 med antingen 125- eller 150-hästars bensinmotor men bilen finns sedan 2003 även med en 115-hästars diesel.

Vridmomentet fattas

När det gäller bensinmotorerna är det vridmomentet som fattas, bensinarna känns påtagligt svaga på lägre varv. Dieseln orkar bättre, RAV4 är ju en ganska tung och robust bil.

Tjänstevikten hos en fyrhjulsdriven 2,0 ligger på knappa 1 500 kilo, medan en framhjulsdriven 1,8 är över 200 kilo lättare.

En liten nackdel som RAV4:an delar med flera japanska stadsjeepar är att det bullrar lite för mycket i kupén, speciellt på sämre asfaltsvägar.

Och den som åker grusvägar kommer att höra lite grussprut i hjulhusen.

Därutöver kan vi också konstatera att bakdörren inte är bilvärldens smidigaste. Den är dessutom felhängd för oss som kör högertrafik och vill öppna dörren från trottoarsidan.

Interiören och reglagen håller god klass och RAV4 känns ganska modern än idag. Detaljkvaliten är bra även om interiören känns påtagligt plastig.

Modellhistorik

Robert Petersson (bil@aftonbladet.se)