Volvo XC70 - dragartisten

...men har du otur kan den bli en dyr affär

MOTOR

Behöver du dra en hästtransport-kärra i ur och skur?

Inga problem, Volvo XC70 fixar det mesta.

Utom när den (alltför ofta) står på verkstaden.

Volvo XC70 känns säker även utanför vägen.
Volvo XC70 känns säker även utanför vägen.

Volvo XC70 är en odiskutabel succé. Tillsammans med konkurrenter som Audi Allroad har den skapat en ny bilklass.

Brukskombin i terrängkläder.

Från början hette bilen V70 Cross Country, den döptes dock snabbt om till XC70. Denna bil har gjort sig populär av flera skäl.

För det första – komforten är strålande.

Både fjädringskomforten och stolarna håller mycket hög klass. Världsklass på framstolarna till och med!

Ett tufft yttre är en annan ingrediens som banat väg för framgångarna.

Motorerna gör sig också fint i bilen. Starka och turbomatade. Men också bränsletörstiga (D5-dieseln undantaget). Törsten på soppa kompenseras dock av att andrahandsvärdet är oerhört bra. Suget efter en XC70 på begmarknaden är konstant högt.

Från början fick bilen en del kritik för att fyrhjulsdrivningssystemet (med viskokoppling) inte höll måttet. Många blev stående i hala backar med sina släp. Men 2002 bytte Volvo till ett system från svenska Haldex. Sedan dess har kritiken tystnat.

Satsning på komforten

Väghållningen är lite mer åt det såsiga hållet. Den förhöjda bilden isolerar föraren mer från vägen än vanliga V70. Komforten har haft högsta prioritet. Och det känns bra.

Vad som däremot inte är bra är alla problem som XC70 är behäftad med.

Ett ofta förekommande är obalans i kardanaxeln. En vanligare orsak till obalans är att smuts virvlar upp och lagras i bakfälgarna. När smutsen torkar blir det obalans och vibrationer.

Även elektronikfel tycks vanliga. Småfel som irriterar. En annan förekommande svaghet är ”huggande” styrservo som hindrar upprepade och stora rattutslag.

Inte ens felfri som dragbil

XC70 har alla förutsättningar för att vara en bra dragbil – och är det också. Tyvärr kan bakhjulslagren och de bakre stötdämparna (som har integrerad nivå-reglering) ta stryk vid hård belastning. Som vid mycket körning med släp.

Har man lite bränsle kvar i tanken och har parkerat i en backe. Ja, då kan det bli problem att starta motorn.

Felfrekvensen har minskat på senare årsmodeller. Men att XC70 alltför ofta får stå i skamvrån på verkstaden är ett faktum.

Vanliga fel på Volvo XC70

FAKTA. VOLVO XC70

Omdömen

Det var då…

Robert Pettersson , Martin Ström