Aftonbladet
Dagens namn: Verner, Valter
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Motor / Begagnat

Funkisbilen

Svenskfavoriten Saab 9-3 lockar med körglädje och komfort

Senaste generationen Saab 9-3 föddes 2002.

En snygg, körglad och bekväm bil som klarat tidens tand hyggligt.

Begagnatmarknaden är full av 9-3, välj och vraka.

 

Saabs bilar har alltid varit, och verkar förbli, särlingar på marknaden. Tyvärr verkar bara vi patriotiska svenskar uppskatta bilarna fullt ut. Detta trots att vi också drabbas av irriterande fel.

Mellanklassmodellen 9-3 kom i helt nytt utförande 2002. En på många punkter klart modernare bil än föregångaren.

 

Förutom det goda säkerhetsryktet, som genererar många köpare till märket, ligger komfort högt bland köpskälen. Men det som lockar allra mest med senaste generationen Saab 9-3 är körglädjen.

Karossdesignen är lyckad och känns fortfarande fräsch. Om interiören går meningarna isär. Många menar att bilen andas på tok för mycket mossgammal Saab 9?000, men funktionell är den hur som helst.

Nypriset var inte så blodigt för en standard 9-3. Däremot verkar inte totalekonomin se så ljus ut. Framdäck slits fort och bränsleförbrukningen ligger högre än vad man väntar sig av en mellanklassare. Men det handlar naturligtvis om hur man kör. Turbomotor och tung gasfot är katastrof för ekonomin, samtidigt som en lugn körstil kan ge fin ekonomi.

När det gäller mer konkreta driftsäkerhetsproblem klarar sig 9-3 betydligt bättre. De enda ”typfel” som framkommer är nästan alla relaterade till el- och elektronikstörningar på tidiga bilar. Det handlar då om en palett av olika fel: bränslemätare som konstant visat fullt oavsett bränslemängd, tidvisa avbrott i elhissarnas funktion, kort livslängd på glödlampor, trassel med stereo och navigator med mera. Totalt är 9-3 bättre än medelbilen vad gäller modellrelaterade fel hos Bilprovningen.

Inget enda av dessa fel förekommer dock i så hög grad att just det kan betecknas som typiskt.

Bekväm för långkörning

Komforten i senaste Saab 9-3 är god, men tyvärr är vägljudet aningen högt. Typiskt för Saab är också kraftreaktionerna i ratten: det rycker och drar, fram-för?allt i de motorstarkare versionerna.

Förutom ovanstående är 9-3 en rolig bil att köra, och bekväm

som långfärdsspett. Utrymmet fram är godkänt, men bagageutrymmet är mindre än på föregångaren. Och ÊŒ79;bak är det relativt trångt.

Jämfört med tidigare 9-3 (och 900) är bilar från 2002 och framåt klart bättre köp. De håller bättre och är trevligare att köra. Men småfel som elfel och oljud som är svåra att komma till rätta med kan vara mycket irriterande i längden.

Martin Ström/text Peter Gunnars/foto

Tänk på det här innan du köper en Saab 9-3

Tygklädseln slits fort och blir ”noppig”. Kan bytas ut på garanti. Framstolarna har också en tendens att ”knarra”, mycket irriterande.

Oljud från framvagnen är inte ovanligt. Ofta beror det inte på något större fel, men är ändå irriterande. De bakre stötdämparna kan ha oerhört kort livslängd.

Tidiga bilar kan ha en hel provkarta på olika elektronik- och elfel, det mesta är dock åtgärdat på garantin. Felen kan vara av typen att en elhiss plötsligt inte funkar, bränslemätaren visar fullt oavsett bränslemängd, stereon och navigatorn störs ut osv.

Handbromsen kan hänga sig på de tidiga bilarna.

Fakta/Saab 9-3

Motoralternativ

1,8i – 122 hk, 1,8t – 150 hk, 2,0t – 175 hk, 2,0T Aero – 210 hk, 2,2 TiD – 125 hk, 1,9 TiD – 120 hk, 1,9 TiD (partikelfilter) – 150 hk.

 

Modellhistorik

2002: Sommaren 2002 presenteras nya 9-3 som är en helt ny bil jämfört med föregångaren.

2003: På nyåret kommer även Aeromodellen med 210 hk ut på marknaden. Cabrioletmodellen presenteras senare på våren och framåt hösten, som 2004 års modell, lanseras 9-3 1,8i med 122 hk.

2004: Nya 1,9-liters dieselmotorer med 120 respektive 150 hk, den större med partikelfilter som standard.

Omdömen

PLUS

Körglad, snygg, säker och komfortabel.

MINUS

Törstig, trångt baksäte, litet bagageutrymme.

LIKA MED

Trevlig och hyggligt modern Saab.

Det var då...

En riktigt bra bil som vinner utrymmesmatchen mot Volvo S40, men förlorar när det gäller komfort och köregenskaper.

Robert Collin, testade 9-3i 2004

Saab 9-3 på Blocket

Totalt: 1 482 st (2002–).

Saab 9-3 på bytbil.com

Totalt: 1 213 st (2002–).

Senaste TV-klippen

Motor

Visa fler
Om Aftonbladet