Färd med flärd

Design inte allt - Peugeot 407 SW är mer snygg än smart

1 av 5
MOTOR

Vågad design, gott om utrustning och ett lågt pris har dragit kunder till Peugeot 407 SW. Men betet som verkade så lockande i nybilshallen verkar ha tappat en hel del glans med åren. Gamla modellen 406 är faktiskt den bättre bilen. Inte bra, Peugeot.

Peugeot är ett märke som lyckats väl de senaste åren.

En anledning är kombinationen fräck design och bra prisnivå. Försäljarna har varit på hugget och organisationen har backat upp med bra ordning på verkstäderna som bjuder på en hög servicenivå. En viktig nyckel för att behålla kunderna. Särskilt om man som Peugeot inte bygger superdriftsäkra bilar. Faktum är nämligen att 407 SW dras med en del småstrul, mer än för snittbilen. Antalet modellrelaterade fel är dock få, insynsskyddet till det enorma glastaket är faktiskt det enda.

Strulande solluckor

Fel som kan uppkomma är främst diverse oljud. Styrservopumpen för gärna oväsen, liksom bromsarna som gnisslar. Dörrarna knakar och gnekar och från bakvagnen hörs också oljud. Verkstäderna har även fått in en hel del bilar med strulande solluckor. Förhoppningsvis är det ett problem man slipper som begagnatköpare då de flesta bilar bör vara fixade.

Som synes handlar det mer om irriterande mindre fel än om stora problem med motorer och dylikt. Men man bör ha i åtanke att 407 SW köpes mer för designen än för driftsäkerheten.

Relativt trång

Trots kombikarossen är Pegan förhållandevis trång. Åtminstone bagageutrymmet lastar mindre än man väntar sig av en mellanklasskombi. Form före funktion helt enkelt.

Eftersom priset är ett starkt lockbete att köpa 407 SW förväntar sig nog de flesta att totalekonomin ska vara god. Och alla kalkyler pekar på det. Men det beror mycket på val av motor – och inte minst val av bränsle. 407 har ett mycket brett motorutbud, framför allt finns det en hel radda intressanta dieslar att välja på. Senast i raden är en dubbelturbomaskin, 2,2 HDi, som har hela 170 hästar. En mycket trevlig, stark och snål motor men den kom förra året så chansen att hitta en begagnad är minimal.

Törstiga bensinmotorer

Bensinmotorerna drar mer soppa än väntat och det sabbar totalekonomin. Dieselmotorerna, framför allt då 2,0 HDi, som är vanligast, drar i stället åt andra hållet och är överraskande snåla.

Första årsmodellen är 2004. För en sådan med tvåliters bensinmotor betalar man 148 000 kronor hos en handlare. Då har den rullat 2 000 mil om året. Alternativen i mellanklassen är många och för 150 000 kronor kan man bland annat få en Volvo V50 eller en Citroën C5. Volvon är lite dyrare, Cittran billigare men båda är intressanta alternativ till Pegan. Men om du söker Peugeots ursprungsgener, där man hittar körglädje och komfort, så är 407 SW fel val. Faktum är att gamla 406, alltså bilen som ersattes av 407, är ett bättre val ur den aspekten. Inte så extrem design men kul att köra och bekväm att åka i. Men vill du ha en modern bil i samma prisklass som 407 SW och inte fäster stor vikt vid design ska du titta på Mazda 6 i stället. En riktigt körglad och kompetent bil, med ett trist yttre men med utmärkt driftsäkerhet. Nästan tvärtemot vad 407 SW står för med andra ord.

Design är inte allt, det visar en några år gammal 407 SW.

Alrik Söderlind

Tänk på detta innan du köper en Peugeot 407 SW

Fakta/ Peugeot 407 SW

Alrik Söderlind