Inte helt Santa Félfri

Hyundais stadsjeep ett storpack till lågpris

MOTOR

Är du ute efter en stor relativt ny stadsjeep till rimliga pengar är det få bilar som slår Hyundai Santa Fé.

Första modellen slog ned som en bomb 2001.

Nya Santa Fé är större, rymligare och har snyggare linjer och priset är fortfarande frestande.

Nya Santa Fé är bättre på allt och det var inte konstigt att bilen blev lite dyrare än sin lågprisade föregångare.

Eftersom Santa Fé, gammal som ny är så populär, är andrahandsvärdet högre än hos övriga Hyundai-modeller. Men bilen är fortfarande ett bra köp och jämfört med många av konkurrenterna är den bara hälften så dyr.

Om man nu kan jämföra nya Santa Fé med konkurrenter som Volvo XC90 och Volkswagen Touareg. Och det gör många, en del har till och med bytt sin XC90 mot en Santa Fé när det blivit dags för bilbyte.

Kvalitetskänslan inte på topp

Men det är klart att du får vad du betalar för. Kvalitetskänslan, den ombonade och väl genomtänkta interiören för att inte tala om säkerheten är betydligt bättre i Volvo XC90.

Vettig bil

För din del kanske det inte är så noga hur bra passformen är och hur snyggt baksätet kan fällas undan i bagageutrymmet. Du är i behov av en fyrhjulsdriven rymlig bil med lite högre markfrigång helt enkelt och då är det svårt att hitta en vettigare bil än just Hyundai Santa Fé.

Första generationen var ett under av tillförlitlighet. Nya Santa Fé däremot har faktiskt drabbats av lite småproblem men det mesta bör vara åtgärdat nu.

Det här är en tyst och skön bil att åka i även om fjädringen inte är lika bekväm som hos föregångaren. Men, bilen är inte särskilt rolig att köra och att ratta en Touareg eller en XC90 på vintervägen känns inte bara roligare, det är också betydligt tryggare.

V6-motorn billigast

Billigast att köpa är Santa Fé med V6-motor. Tillsammans med en gammalmodig fyrväxlad automatlåda har du ett drivpaket som slukar bensin, en bra affär om du inte kör så många mil per år.

Betydligt mer ekonomisk är dieselmotorn 2,2 CRDi på 155 hästkrafter. Den ser stark ut på pappret men upplevs klen. Förbrukningen däremot hamnar nedåt 0,7 liter per mil vid blandad körning, å andra sidan måste du räkna in den höga dieselskatten...

Du får en nästan ny Santa Fé till priset av en flera år äldre Volvo XC90 och är det en nästan ny bil du vill ha är Santa Fé alltjämt ett klipp.

FAKTA

Hyundai Santa Fé 2,7 V6

Första generationen Santa Fé visades på Genève-salongen 2000 och lanserades 2001, den blev en succé utan like. Formgivningen var kanske inte den läckraste men priset för den fyrhjulsdrivna stadsjeepen var lågt och dessutom var bilen bra, riktigt bra!

2005 fick bilen en mindre ansiktslyftning med bland annat ny grill, stötfångare och instrumentering.

Efterföljaren, helt nya Santa Fé, visades på bilsalongen i Detroit 2006.

Motorer och snittförbrukning:

2,4, 136 hk (0,98 l/mil)

2,7 V6, 170 hk (1,14 l/mil)

2,7 V6, 189 hk (1,04 l/mil)

2,0 CRDi, 113 hk (0,76 l/mil)

2,0 VGT, 125 hk (0,76 l/mil)

2,2 CRDi, 155 hk (0,73 l/mil)

PLUS

Tillförlitlig, bekväm, prisvärd

MINUS

Törstig, dåligt lyse, ingen strålkastarrengöring

LIKA MED

Billig stadsjeep med få problem

Tre starka alternativ

Volvo XC90

PLUS

Komfort, krocksäkerhet, vinteregenskaper

MINUS

Törstig och en del barnsjukdomar på tidiga årsmodeller

LIKA MED

En flexibel och bekväm familjebil

VW Touareg

PLUS

Komfortabel, bra terrängegenskaper

MINUS

En del kvalitetsproblem, dyr att äga

LIKA MED

En trevlig familjebil för dig som behöver lågväxel

Äldre Santa Fé

PLUS

Driftsäker, billig att äga, stort bagage

MINUS

Törstig V6:a, Ingen strålkastarrengöring

LIKA MED

Fortfarande ett bra köp för familjen som behöver fyrhjulsdrift