Det svänger om nya Honda

MOTOR

Nu är nya Honda Jazz här.

En svängig bil.

Hörs på namnet

Honda Jazz har mindre goda köregenskaper. Den jazzar och kränger på vägen.
Foto: AUTO MOTOR & SPORT
Honda Jazz har mindre goda köregenskaper. Den jazzar och kränger på vägen.

Honda Logo blev aldrig någon jättesuccé, åtminstone inte på våra breddgrader.

Därför satsar Honda nu på en betydligt modernare uppföljare, Honda Jazz.

En bil som på modernt vis kan göras om inuti.

Redan i standardutförande är baksätet delat i en, respektive två tredjedelar som är fällbara separat.

Dessutom har man skapat ett sällsynt lågt golv och anpassat det fällbara baksätet så att det helt försvinner ner i golvet i nedfällt skick.

Generös takhöjd

Lyxigt känns också det faktum att man inte ens behöver ta bort nackskydden för att få ner ryggstöden.

Med baksätet nedfällt blir lastplattformen helt plan, och dessutom så låg att man kan fälla ner framsätenas ryggstöd över det fällda baksätet om nu framsätespassageraren blir sömnig.

Jazz är med andra ord rymlig. Och inte nog med att takhöjden är ovanligt generös, redan med alla säten uppfällda är bagageutrymmet stort, hela 380 liter.

Det gör Jazz till klassens kanske mest praktiska bil.

Kompetent bil

Försäljningsstarten i Europa blir i januari och från början dyker Jazz upp med ett enda motoralternativ, en 1,4-litersmaskin på 83 hästar.

Motorn ger Jazz riktigt skapliga fartresurser och så långt är nykomlingen en mycket kompetent bil.

Men tyvärr var köregenskaperna på den bil vi provkörde i Japan mindre övertygande.

Det japanska utförandet räckte för att bilen skulle bli utsedd till Årets bil i Japan.

Den elektriskt assisterade servostyrningen kändes helt befriad från känsla, samtidigt som fjädringen var alldeles för mjuk.

Trots det hade den svårt att klara av mindre ojämnheter utan rejäla slag.

Förhoppningsvis är de bilar som landar här i Europa efter nyår bättre avstämda i fjädringen.

Birgit Priemer