Så fungerar Haldex fyrhjulsdrift

Robert Collin förklarar nya systemet

MOTOR

En kardanaxel kopplad till växellådan framme vid motorn leder kraften till Haldexkopplingen mitt emellan bakhjulen.

På Haldex-kopplingshuset sitter en liten låda med kopplingens egen dator. Den tar emot signaler från alla fyra hjulen och från motorn.

Hjulgivarna anger hastighet och om något av framhjulen spinner loss. Det räcker med att ett av framhjulen spinner 15 grader, som en liten tårtbit, för att den elektromekaniska kopplingen ska aktiveras.

Motorvarv och gaspådrag påverkar i samverkan med hastighet och halka hur kraften ska fördelas mellan hjulen.

Handbromssväng

Många som kör bilar med konstant fyrhjulsdrift eller med viskokoppling (som Volvo fram till nu) saknar möjligheten att göra handbromssvängar. När man drar i handbromsen bromsar ju även framhjulen.

Haldex har en funktion som kopplar ur fyrhjulsdriften när man drar i handbromsen! Men för att inte glömma säkerheten fungerar urkopplingen bara mellan 8 och 70 km/tim och inte om föraren samtidigt gasar för hårt.

Jag fasar för den dag elektroniken lägger av, men uppe i Alta fungerade systemet perfekt.

Ökar stabiliteten

Haldex beskrivs ofta som ett i grunden framhjulsdrivet system. Det stämmer till 95 procent. Fem procent av kraften fördelas alltid till bakhjulen, bland annat för att öka stabiliteten.

Senare i år kommer S60 AWD R med 300 hästkrafter och aktivt chassi. Där kommer Haldex att programmeras för ännu mer körglädje.

I dagens S60 AWD orkar inte bakändan sladda ut på torr asfalt, kopplingen är inte programmerad så (och dessutom är den 200 hk starka motorn för klen). Men i R-modellen går det!

Folkhemsvolvon lever i högsta välmåga. Men den håller på att få ett helt koppel busiga kusiner.

Robert Collin