Inget att hämta dagisungar i

Exklusiva Subarun finns bara i 41 exemplar

Det här är förarens bil – en stol är väl det enda som behövs. Om du söker en bil för att ha kul – och har råd – kan detta vara något för dig. Impresa WRX är mer leksak än familjebil.
Foto: AUTO MOTOR & SPORT
Det här är förarens bil – en stol är väl det enda som behövs. Om du söker en bil för att ha kul – och har råd – kan detta vara något för dig. Impresa WRX är mer leksak än familjebil.
MOTOR

Richard Burns blev nyss rallyvärldsmästare i en (nästan) likadan.

Så visst förstår vi att den är exklusiv.

Subaru Impreza WRX Edition finns bara i 41 exemplar. Vill du ha ett är det bråttom.

Vad skiljer då Impreza WRX Edition, jämfört med en ”vanlig” WRX?

Jo, nya strålkastare fram (som mer liknar de som rallyvärldsmästaren Richard Burns hade på sin rally-Impreza), en frän vinge på bakluckan, vita blinkers och ett grymt avgassystem som spetsar ljudupplevelsen, milt uttryckt. Plus några hästar ytterligare, förstås.

Resultatet är en bil som egentligen bara borde ha en stol (max två, om man vill ha kartläsare).

Det här är förarens bil – den sportige förarens, det vill säga. För någon komfort erbjuds inte.

Den hårda fjädringen är utmärkt för rallyförare på specialsträckorna, men för alla andra rekommenderas njurbälte på knöliga asfaltvägar.

Mäktigt muller

Fast alla snusförnuftiga argument glöms lätt bort när man startar den ettriga motorn. Mullret är dovt och mäktigt på tomgång, och när man sedan drar i väg kan man njuta av turbons tjutande och maskinens kraft.

Man sitter som limmad i de kraftigt skålade stolarna fram och kramar en (tyvärr alldeles för stor) läderratt. Medan baksätet varken är stort nog eller komfortabelt.

Interiören i övrigt är ganska ordinär och fungerar fint. Knappar och vred har bra känsla och bygget verkar vara solitt.

Växellådan är exakt, slagen är korta och känslan är sådär kärv och hård som det anstår en sportig bil.

Vad som däremot skulle ge ännu mer ”rallykänsla” vore en sjätte växel.

Vägegenskaperna är finfina tack vare ett välbalanserat chassi och fyrhjulsdrift.

Kul på grus

Och Impreza WRX Edition är kul att köra på grus, kan vi lova.

För den som har rallyambitioner, vill säga. Men detta är knappast en bil för frugan att köra till dagis i.

Tack och lov har Subaru flera andra, inte minst billigare, versioner av Impreza till det.

John Argelander