GTA = Grymt Taggad Alfa

Snålvattnet rinner till i Alfaklubben

Gasen i botten är ett slitet uttryck, men det är svårt att hålla sig när man tagit plats i de nya sportstolarna bakom GTA-ratten i nya Alfa Romeo 156 GTA.
Gasen i botten är ett slitet uttryck, men det är svårt att hålla sig när man tagit plats i de nya sportstolarna bakom GTA-ratten i nya Alfa Romeo 156 GTA.
MOTOR

Vild och vacker, det är just vad Alfa Romeo 156 GTA är.

En bil för gasglada entusiaster.

Och Alfaklubbmedlemmar, gissar vi.

Att bekanta sig med en best som nya 156 GTA på sällsynt kurviga, branta och trafikerade bergsvägar på Sicilien har sina sidor.

Men man blir inte besviken.

Motorn är en rejält omarbetad V6:a, nu på 3,2 liter och 250 hästar, och när den närmar sig varvtalsgränsen vid 7 000 varv/minut ylar den så snålvattnet rinner.

I praktiken känns kraftpaketet outtröttligt och oavsett växel eller motorvarv är gasresponsen oerhörd.

Underbara sportstolar

Chassit är fintrimmat, liksom styrningen. Nu har 156:an blott 1,75 rattvarv mellan fulla hjulutslag, mer direkt styrning får man leta efter.

I övrigt har GTA fått underbara sportstolar, bland de bästa jag provat, samt ett ?aerokit? till karossen som dock i mina ögon är lite väl klumpigt.

Samtidigt har hela 156-serien uppdaterats. Den stora överraskningen är en helt ny 2-litersmotor med tillnamnet JTS, en både snål och stark motor som ger hela 165 hästar.

Bästa 156:an hittills

En kort provkörning visar att den nya motorn verkar fungera mycket fint, och tillsammans med nyheter som standardmonterat antisladdsystem och även i övrigt förbättrad säkerhet och utrustning är 156 mer attraktiv än tidigare.

Tilläggas bör att alla versioner även finns som Sportwagon.

Sverigepremiär för GTA:n beräknas ske någon gång i månadsskiftet maj-juni.

Robert Petersson