Fakta: Peugeot 307 1,6 5-d

Foto: Magnus Wennman
MOTOR

Pris: 139 900 kronor, inklusive bland annat dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardin, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram/bak, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar.

Motor: 4 cyl, 1 587 cm3, effekt 110 hk vid 5 800 varv/min, vridmoment 147 Nm vid 4 000 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,3 s.

Toppfart: 190 km/t.

Förbrukning (bl): 0,72 l/mil.

Bagagevolym: 420 liter

Längd/bredd/höjd/axelavstånd: 420/173/151/261 cm.

Tjänstevikt: 1 310 kg.

Äga

Vettigt inköpspris, ganska låga kostnader i övrigt och andrahandsvärdet kan förväntas bli bra. Utrustningsmässigt saknas cd-radio och luftkonditionering – som dock finns i prisvärda paket.

Köra

Trevliga, säkra vägegenskaper, utmärkt styrning med bra vägkänsla och snabba reaktioner. Men detta är ingen bil att köra fort med. Det är mer en bekväm glidare.

Komfort

Främre stolarna är bra, man sitter skönt med gott stöd. Baksätet är rejält och takhöjden likaså. Fjädringskomforten är fransk men lite hård, bullerdämpningen bra.

Utrymmen

Var rymligast i klassen tills Fiat Stilo dök upp. Men kupén känns betydligt luftigare än italienaren, tack vare att vindrutan sitter långt fram. Bagageutrymmet medelstort.

Säkerhet

Fick bra krockbetyg i EuroNcap och är utrustad med alla upptänkliga krockkuddar. Har barnstolsfästen och lastsäkring men

tyvärr inte antispinn och antisladd som standard. Det måste

köpas till.

Känsla

En bil som känns större än vad den är i verkligheten. Räcker utmärkt till lilla familjen. Kvalitetsmässigt känns 307:an nästan i klass med bra tyska bilar som Audi och BMW. Snygg, elegant, ja, den har (nästan) allt.

HELHET

Känns helgjuten. Frankrike är på offensiven: Peugeot bygger kompletta bilar av hög kvalitet i dag. Och 307 känns verkligen helgjuten, konstruktörerna har byggt in en rad kvaliteter från början. Och eftersom 307:an dessutom är lite billigare än flera andra blir betyget högt.