Peugeot 307 SW 2,0

MOTOR

Pris: 179 900 kronor inklusive bland annat förar- och (urkopplingsbar)

passagerarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås, elhissar, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar.

Motor: Rak 4 cyl, 1 997 cm3, 136 hk vid 5 500 varv/min, 190 Nm vid 4 100 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 10,9 s.

Toppfart: 200 km/t.

Förbrukning (bl): 0,98 l/mil.

Längd/bredd/höjd: 442/176/153 cm.

Tjänstevikt: ca 1 450 kg.

Bagageutrymme: 410–1 875 liter.

Äga

Inte störtbillig men samtidigt prisvärd tack vare att den är

välutrustad. Andrahandsvärdet, speciellt på lyxiga SW, bör bli bra. Lite för törstig, dock.

Köra

Bra balans, mycket fina vägegenskaper. Underhållande

köregenskaper, här finns körglädje. Och en förarplats som är

lättjobbad.

Komfort

Rymlig och behaglig att åka med, fjädringen är utmärkt. Men

lite för mycket vägljud på skrovlig asfalt för ett toppbetyg.

Utrymmen

Att kunna konkurrera på allvar med (förre?) klassledaren Renault Scénic avslöjar att här finns gott om plats. Speciellt i framsätet får man nästan lappsjuka.

Säkerhet

Vi ger fyra plus, vanliga 307:an fick fyra stjärnor i EuroNcap och vi har ingen anledning att tro att SW ska vara sämre. Urkopplingsbar passagerarkudde – bra.

Känsla

Full pott, tack vare bra byggkvalitet, fina vägegenskaper, goda utrymmen och hög säkerhetsnivå. Betyget blir inte sämre av att

307 SW känns lite extra lyxig tack vare glastaket, lite guldkant på tillvaron behövs. Bra ekonomi – enda plumpen är lite hög

bensinförbrukning. Men vi lägger manken till och kör snålt i stället.

HELHET:

Allt till rimligt pris. En kvarts meter längre än

Scénic bevisar att det långa kombireceptet är en riktig höjdare,

307 SW har flexibiliteten, utrymmena, väghållningen, säkerheten och körglädjen – allt till rimligt pris. Som Scénic, fast med två

sittplatser mer.