Tre familjebilar som alla vill vara bäst

Corolla, Stilo och Focus i närbild

Foto: PETER GUNNARS
MOTOR

En är klart rymligast.

En annan är snålast.

Och den tredje ger bäst ekonomi.

Men vilken är vilken?

Alla som säljer bilar i golfklassen vill vara värst.

Nya Toyota Corolla påstås exempelvis vara skojigare än Ford Focus, rymligare än Honda Civic och bättre byggd än VW Golf.

Fiats nya Stilo sägs vara rymligast och mest flexibel medan Ford mest lutar sig mot det faktum att Focus har varit testvinnare flera gånger.

Men låt oss börja med den nye italienaren vars starkaste kort visar sig vara just utrymmen och flexibilitet.

Inte minst i det rymliga, delbara baksätet som kan skjutas i längsled och vars rygglutning kan justeras.

Den som vill kan köpa till små utfällbara bord till framstolarnas rygg-stöd. Vidare finns massvis med bra stuvfack, boxar, rejäla sidofickor och fem mugghållare.

Ett av facken på instrumentpanelen är dessutom kylt – om man köpt luftkonditionering.

Stilo har stora och bra framstolar, förarmiljön är välmatad med en hel del finesser. Men kvalitetskänslan i reglagen är inte den bästa även om själva instrumentbrädan känns solid.

Motorn på 1,6 liter och 103 hästar är en gammal bekant som passerat sitt bäst-före-datum. Den ogillar höga varv och låter rått.

Växellådan har en diffus känsla och accelerationen är segast i denna trio. Servostyrningen är elektrisk och bjuder på en finess – ett extra lättsnurrat cityläge som fungerar bra för den som inte vill ha något motstånd i ratten.

Normalläget är däremot väl tungt. Det känns som om servostyrningen vill svänga vidare när man väl fått fart på ratten. Känslan kunde avgjort vara bättre.

Fjädringen är skönt långslagig och bilen rullar bekvämt. Men körglädjen grumlas av en markant krängning. Stilo känns något tungfotad men greppet är bra.

Men trots det blir det ingen fullpoängare när det gäller komfort eftersom man tyvärr sitter obekvämt i det rymliga baksätet, dynan är tunn som en limpsmörgås och det finns en obekväm bula i ryggstödet.

När det gäller krocksäkerhet är det mycket svårt att döma någon av de tre testbilarna före någon annan när det verkligen smäller.

Säljer på känsla

Än så länge är det bara Ford Focus som utmanat Euro NCAP:s krocktestare, med ett fyrstjärnigt betyg som resultat.

Men Stilo är ensam om sex krockkuddar som standard och passagerarkudden fram kan kopplas ur med nyckel – bra, det är ju en familjebil!

Toyota Corolla har alltid sålt på hög kvalitet. Nya europautvecklade Corolla vill dessutom sälja på känsla.

Och så fort man öppnar en dörr, fingrar på någon pinal eller sätter sig ner bakom ratten uppstår ett litet habegär.

Framstolarna är ”kuddiga” och man sitter skönt lite ovanpå. Baksätet är inte rymligt men trots det sitter man faktiskt bäst i detta baksäte. Dynan är välstoppad, benhöjden räcker för vuxna och i sidled räcker det till för tre vuxna. Motorn på 1,6 liter ger 110 hästar, jobbar mjukt och effektivt men tyvärr är insugsljudet störande när man gasar på eller rullar fram i motorvägsfart.

Dessutom känns motorkraften i ratten vid full acceleration och förbrukningen är högst i gänget.

Men å andra sidan är Corolla klart snabbast till 100 km/t och rullar mjukt och skönt över asfalten.

Ford Focus har fått nya strålkastare och mindre förändringar i interiören.

Underbart exakt styrning

Förarstolen är väl skålad, sittställningen skön och ratten kan justeras till en sportigt hög och nära position. Baksätet duger för två vuxna som sitter högt, om än ganska platt, och med skön benställning.

Motorn jobbar mjukt men med snabb respons och det är riktigt roligt att låta maskinen varva ur på varje växel.

Den rappa, exakt stegade växellådans höga utväxling på femman innebär att motorljudet inte är störande, samtidigt som bränsleförbrukningen är lägst i testet.

Styrningen är underbart exakt och chassit är välbalanserat, Focus ger mycket körglädje.

Fjädringskomforten får godkänt men ljudkomforten är inte bra.

Att Focus har några år på nacken märks främst genom att Focus inte bjuder på samma rymdkänsla som de andra bilarna.

Det är faktiskt ganska lätt att sammanfatta vad dessa tre moderna familjebilar står för.

Stilo tar poäng med sin flexibilitet men eftersom den blir dyrast att äga, mycket på grund av det låga förväntade andrahandsvärdet, hamnar den ohjälpligt sist. Toyota Corolla är mycket välbyggd och mogen, och kammar hem flest poäng i detta test.

Focus blir favoriten

Men Ford Focus blir trots det vår favorit och vårt val. Den är körglad och rymlig. Och hos tyska bilprovningen har Focus visat sig ha klassens bästa driftsäkerhet. Före Toyota Corolla!

Alrik Söderlind (bil@aftonbladet.se)