Fantomfabriken - här byggs lyxbilen

Robert Collin i VW:s genomskinliga fabrik med parkettgolv

MOTOR

Att bygga världens finaste lyxbil var en utmaning, men inget problem, ansåg doktor Ferdinand Piëch. Att sälja den kunde däremot bereda en del bekymmer. Det var då tanken på den transparanta fabriken föddes – och ett helt nytt sätt att sälja bilar.

Jo, just så här ser det ut i Volkswagens transparenta fabrik i Dresden. Ljust och kliniskt rent. Karosserna glider knäpptyst fram över lönnparketten.
Jo, just så här ser det ut i Volkswagens transparenta fabrik i Dresden. Ljust och kliniskt rent. Karosserna glider knäpptyst fram över lönnparketten.

Vem vill köra en bil för dryga miljonen med ett stort Folkamärke i grillen? Frågan har ställts om och om igen sedan VW avslöjade sina planer på att bygga en lyxbil.

Mercedes håller klassen i ett stadigt grepp med sina S-klassbilar. BMW skuggar en bit efter och så finns det några spridda skurar Jaguar, Lexus, Audi och några till.

Att bara ställa in Phaeton, om än perfekt in i minsta detalj, i bilhallen hos Volkswagenhandlarna skulle inte fungera. Ingen skulle bry sig och bilarna skulle stå och samla damm medan kommersen med Passat, Golf och Polo skulle fortsätta som vanligt runt omkring.

Den genomskinliga fabriken

Därför byggdes den unika fabriken med det nya säljkoncept.

I somras körde den genomskinliga fabriken igång.

Den ligger mitt inne i Dresden, bara att par stenkast från centrum som just håller på att byggas upp igen efter de allierades bombraider i slutfasen av andra världskriget och efter femtio år av kommunistiskt vanstyre. Och efter förödande översvämningar.

Skräddarsydda bilar

Fabriken är byggd i glas och stål, och är helt genomskinlig vilket har en symbolisk innebörd. Här inne ska ingenting döljas eller förtigas.

Bilarna byggs för hand och inför öppen ridå.

Och det är hit kunderna kommer för att förstå sig på bilkonceptet, för att se bilarna byggas och för att skräddarsy sin egen bil.

Jens Ludwig är säljare i fabriken, fast han betonar att han inte säljer bilarna, det gör den lokale Phaeton-säljaren på kundens hemort.

Men Jens Ludwig och hans tio kolleger tar hand om spekulanterna och inviger dem i bilens alla hemligheter, en rundtur på omkring fyra timmar i lyxbilens värld.

– Vi börjar med en tur i fabriken, säger han, och tar med mig ut på en hylla mitt i byggnaden där besökare kan titta ut över bilarbetarna.

Bilkarosserna som kommer färdiga till Dresden förs sakta, sakta fram längs ett slags löpande band. Både ”bandet” och resten av golvet i fabriken består av oljad kanadensisk lönnparkett.

Ljudnivån är extremt låg, det finns inga tryckluftsverktyg och bara tre robotar. Nästan allt byggs för hand.

I dag bygger 600 personer ungefär 50 bilar per dag, senare i år hoppas man att 800 personer ska bygga 150 bilar varje dag, 20 000 bilar per år.

Spårvagn till fabriken

Dresden har en spårvagnslinje som passerar just utanför och på ett stickspår in till fabriken kommer kommer en spårvagn fullastad med bilkomponenter varje halvtimme.

Phaeton-spekulanten får en grundlig genomgång av tillverkningen och sedan följer en minst lika gedigen beskrivning av hur varje bil kan skräddarsys. Det handlar om olika träinläggningar, läderkvaliteter, färger, däckdimensioner och motorer.

Finast är förstås V12:an med fyrhjulsdrift och toppfart över 300 kilometer i timmen. Pris cirka 1,1 miljon kronor.

Billigast säljer bäst

Dieseln, en helt ny V10:a har ett vridmoment som en stor lastbil men kanske är det budgetversionen med V6 och framhjulsdrift som trots allt blir storsäljaren. Så är det med alla lyxbilar. De skyltar med all världens teknik, men sedan är det de billigare bilarna som säljer bäst.

Robert Collin