Rond 3: Komfort

Mazda allra sämst

Mazda 6 är skamlöst stötig och bullrig. Dessutom – xenonhalvljuset är halvdåligt och helljuset helkasst!
Foto: PETER GUNNARS
Mazda 6 är skamlöst stötig och bullrig. Dessutom – xenonhalvljuset är halvdåligt och helljuset helkasst!
MOTOR

Mazda 6 får bakläxa för dålig ljud- och fjädringskomfort.

Det beror delvis på att man har valt låga 45-profildäck.

Men oavsett däckprofilen bullrar Mazda 6 alldeles för mycket, både från motorn och från hjulhusen. Är underlaget sliten och smågropig svensk landsväg blir bullret oacceptabelt högt.

Detta är lite märkligt eftersom Mazda försökt isolera och dessutom har man hängt upp både framvagn och bakvagn i separata, gummidämpade hjälpramar för att minska ljudkulissen.

Men bullret är en gammal Mazda-klassiker som verkar vara svår att komma bort ifrån.

Även den hårda fjädringen i Mazda 6 har en nackdel, den gör att bilen blir stötig i lägre farter. Sen spelar det mindre roll att både framsäten och baksäte tillhör testets mest bekväma.

I både ljud- och fjädringskomfort blir därför Mazda 6 jumbo i klassen medan Ford och Volvo är Mazdas motpol. När det gäller just fjädringskomforten är Saab bäst, följd av Volvo och Ford. BMW, Audi och Alfa Romeo är också lite stötiga i låg fart men mjuka och behagliga i högre fart.

Volvo praktisk

Ljudmässigt klarar sig däremot Audi bäst, bara 67 dB i 100 km/tim är en bra siffra.

Bara steget efter finns Volvo, Ford, BMW, Alfa Romeo och Saab.

Saaben är klart tystast i lite högre hastigheter medan Mazda alltså är klart bullrigast, oavsett hastighet.

Alla testbilarna utom Alfa har hyfsade fack och andra avlastningsmöjligheter.

Men mest praktisk är utan tvekan Volvo, i S60 finns många praktiska finesser och mugghållare – medan Alfa Romeo är klart sämst utan möjligheter att lägga prylar och utan mugghållare.

Komfort

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)