Collin har kört alla sju bilarna

”Jag körde alla sju på svensk landsväg - ingen var lika snabb, bekväm och säker som nya Saab 9-3”

Sju mellanklassare testade: Saab 9-3, Ford Mondeo, BMW 320, Alfa Romeo 156, Volvo S60, Audi A4 och Mazda 6.
Foto: PETER GUNNARS
Sju mellanklassare testade: Saab 9-3, Ford Mondeo, BMW 320, Alfa Romeo 156, Volvo S60, Audi A4 och Mazda 6.
MOTOR

Jag skrev en gång om Mazda 626 att klockan i bilen till all förvåning bara gick och gick.

I en så trist bil borde klockan ha stannat!

Med Fordfolk i ledningen för den japanska tillverkaren har företaget genomgått en palatsrevolution där nästan allt blivit bättre.

Nya Mazda 6 är körglad – som en Ford! Nya Ford Mondeo har varit förebilden, det är helt klart.

Styrningen är rapp och exakt och chassit avstämt för både underhållande och säker färd.

Bullrar – som vanligt

Men en del typiska Mazda-egenskaper hänger med. Det bullrar, som vanligt, fast mer än någonsin. Så mycket ljud från motor och däck, och från hjulhusen, är inte acceptabelt i en familjebil.

Dessutom är chassit alldeles för stötigt. Det hoppar och studsar över minsta ojämnhet.

När det börjar skymma ute blir texten på alla knappar och andra reglage omöjliga att läsa, grå-rosa text på silverfärgade knappar, vem kom på den idén?

Och när det blir riktigt mörkt avslöjas bristen på strålkastare.

Xenon-halvljuset är bara halvbra och helljusets projektorteknik är helkass.

Kanske sämst av alla moderna bilar jag kört.

Fordledningen har bara hunnit med halva läxan. Jag väntar med spänning på fortsättningen.

Saab sladdar

Saab 9-3 är också ett slags global venture där trollhättingar, rüsselheimare och detroitare konstruerat var sin bil ur samma embryo.

Saabs chassitekniker ville ge bilen ”riktiga Saabegenskaper”, och så blev det, även om både Detroit och tysken surade. Det blev ju alldeles för dyrt när Saabs chassichef Eckehard Schwartz stämde av chassit för våra krokiga och asfaltlappade småvägar.

Bland annat är bakaxeln ”medstyrande” vilket hjälper bilen att ta kurvorna så snabbt och neutralt som möjligt.

I Opel Vectra är bakaxeln ”motstyrande” vilket ger bättre stabilitet på autobahn. Alla tyska och de flesta andra bilar har motstyrande bakaxel.

Problemet med Saabs chassifilosofi avslöjas i älgtestet där bakaxeln skyndar på den första undanmanövern men när föraren svänger tillbaka hinner inte bakaxeln reagera i tid. Sladden kan vara ett faktum.

Citroën experimenterade med ännu mer accentuerad medstyrning i modellen ZX för tio år sedan. Bilen sladdade vilt i älgtestet, medstyrningen tonades ner och bilen blev en succé.

Möjligen måste Saab finjustera sin bakaxel eller införa antisladd som standard.

BMW en besvikelse

Jag körde alla sju testbilarna på den synnerligen svenska landsvägen mellan Ängelsberg och Fagersta i Bergslagen. Smalt, krokigt, kuperat och usel asfalt.

Ingen bil klarade vägen så elegant som nya 9-3.

Mazda 6 hängde med fint, men på bekostnad av komforten. Ford Mondeo liknade Mazda, med aningen bättre komfort.

Audi A4 gick säkert som tåget, fast mer understyrt. Men chassit är så dämpat att körglädjen är totalt bortskalad.

Volvo S60 klarade vägen med både glädje och säkerhet, trots aningen okänslig styrning.

BMW 320 var en besvikelse som gjorde mig både åkrädd och åksjuk trots att jag körde själv. Tur att antisladd är standard. Fasa om tio år när en tjugoåring köper bilen och inte har råd att reparera antisladdsystemet!

Gamla favoriten Alfa 156 slutligen föll igenom totalt. Skruvade dom aldrig ihop det fina chassit på fabriken?

Robert Collin