Peugeot 307 1,6

Foto: Magnus Wennman
MOTOR

Pris: 142 900 kronor, inklusive bland annat dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar, krockgardin, fjärrstyrt centrallås, elhissar fram/bak, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar.

Motor: 4 cyl, 1 587 cm3, effekt 110 hk vid 5 800 varv/min, vridmoment 147 Nm vid 4 000 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 11,3 s.

Toppfart: 190 km/tim.

Förbrukning: 0,72 l/mil.

Längd/bredd/höjd: 420/173/151 cm.

Tjänstevikt: 1 310 kg.

Bagagevolym: 269 liter.

Äga

Vettigt inköpspris, ganska låga kostnader, bra andrahandsvärde.

Prisvärda utrustningspaket.

Köra

Fina vägegenskaper, utmärkt, snabb styrning. Mer lättkörd,

bekväm glidare än rallybil.

Komfort

Fjädringskomforten är fransk men lite hård, bra bullerdämpning. Baksätet rejält, takhöjden likaså.

Utrymmen

Rymligast i klassen tills Fiat Stilo kom. Men luftigare kupé än italienaren. Bagageutrymmet medelstort.

Säkerhet

Fyrstjärnig i EuroNcap, har alla krockkuddar, barnstolsfästen och

lastsäkring. Antisladd ej standard.

Känsla

Kvaliteten är tysk, komforten fransk och 307:an räcker till lilla familjen. Snygg och känns komplett.

HELHET

Mest såld. Peugeot 307 har gått om VW Golf som mest sålda Golfklassbil i Europa. 307 är rejält rymlig, känns helgjuten med inbyggd kvalitet. Inga större missar någonstans. Priset är inte särskilt högt och ägarkostnaderna medelmåttiga. Vacker

att se på, tycker många.

Golf-klassen - fakta och betyg