Budgetduell i knatteserien

Har Korea en chans mot Europa? Upp till bevis, Getz och C3!

1 av 3 | Foto: Ulf Nylén
Har Korea en chans mot Europa? Vi testade och jämförde Hyundai Getz och Citroën C3.
MOTOR

Kan koreanska småbilar på allvar konkurrera med de europeiska?

Vi lät frågan hänga i luften och skickade ut nya Hyundai Getz i duell med poppigt runda Citroën C3.

Småbilsklassen växer snabbt, inte bara i Sverige. Ute i Europa säljs snart fyra miljoner småbilar varje år och deras andel blir allt större.

Om någon nu undrar varför finns svaret hos bilar som VW Polo, Ford Fiesta, Skoda Fabia, Peugeot 206 - och just hos nykomlingarna Citroën C3 och Hyundai Getz. Billigaste alternativen i klassen.

Rymligare, säkrare

Alla är bra representanter för den nya generationen småbilar som har blivit större, rymligare och säkrare.

Och som dessutom förses med allt mer utrustning.

I dag är det inte ovanligt att småbilar har luftkonditionering, elhissar, fjärrkontrollerat centrallås, och bra radio/cd med många högtalare.

På säkerhetssidan har mycket hänt med klart stabilare strukturer. Låsningsfria bromsar, dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar är ofta standard och på många småbilar kan man köpa till elektroniska hjälpmedel som antispinn- och antisladdsystem.

Varken Citroën C3 eller Hyundai Getz som hör till de allra billigaste småbilarna kan förses med antispinn eller antisladd men C3 kan utrustas med sidokrockgardin för 2 000 kr.

Tyvärr har Hyundai i sin strävan att pressa priset struntat i att förse Getz med strålkastarrengöring, dåligt. Spolning finns inte ens som ext-rautrustning. Citroën har strålkastarspolare som standard.

Citroën har ett mycket prisvärt utrustningspaket för 15 800 kronor som innehåller både klimatanläggning, radio med cd och backvarnare och regnsensor - lyxiga hjälpmedel som bara finns i större bilar i dag.

Hyundai är mer återhållsamma när det gäller utrustning. Koreanska paketet som visserligen bara kostar hälften (6 900 kr) innehåller bara vanlig luftkonditionering, läderklädd ratt samt växelspaksknopp. Motsvarande paket hos Citroën kostar 9 900 kr

Men nya Getz har i alla fall elhissar både fram och bak som standard. Citroën har man bara elhissar fram.

Fler skillnader: C3 kan justera ratten i höjd och längd, Getz bara i höjd, Båda har centrallås men bara C3 har fjärrstyrt, och C3 har armstöd, som ärligt talat Getzägaren säkert klarar sig lika bra utan!

Kikar man på vilka garantier som lämnas har nya Hyundai Getz treårig fabriksgaranti, mot Citroëns tvååriga.

Men Citroën, som lider av gamla rostrykten, ger flott 12 år rostgaranti, Hyundai vågar bara erbjuda hälften så lång rostgaranti.

Ingen av dem har vagnskadegaranti, vilket gör båda dyrare att försäkra de tre första åren. Hyundai Getz har dock en nioårig elektronikgaranti, ovanligt även på dyrare bilar.

Båda bilarna är förvånansvärt rymliga och bekväma med tanke på de små yttermåtten.

Citroën är den mjuka, mer komfortfjädrade bilen medan Hyundai är lite hårdare både i säten och fjädring.

Båda har god väghållning med förvånansvärt bra väggrepp även när man kör på buckliga svenska vägar. Styrningen är lite okänslig i båda bilarna men uttalat bättre i Citroën

Sitter bra

Citroën C3 är generellt sett en mycket tyst småbil, men har ett vindljud från de rundade, långt framdragna främre vindrutestolparna.

Hyundai Getz är bullrigare, har en rå motorton vid acceleration och släpper in mer vägljud.

Man sitter bra i båda, i mjukare säten hos Citroën. Baksätet i Hyundai har mer benplats, men sämre fotutrymme och sämre insteg. I C3 sitter man högre och har bättre utsikt än i Hyundai.

Både Getz och C3 har hyggliga lastutrymmen. Hos Citroën C3 kan man köpa till ett fiffigt extra lastgolv som indelar lastutrymmet i två våningar. I Hyundai Getz är lastutrymmet mindre än i C3 men i Getz kan man fälla sits och ryggstöd i två steg mot framsätena och skapa ett stort, drygt en kubikmeter härligt fyrkantigt lastutrymme med plant golv.

Härligt bullig

Citroën C3 mot Hyundai Getz känns osökt som nytänkande mot konventionell bilkonstruktion.

C3:an är härligt bullig, Hyundai Getz betydligt stramare i linjerna.

Vilken man tycker bäst om är en smaksak, men C3:an känns gladare. Inte minst i färgsättningen, i Getz är det mest grått/svart inuti.

Vinnaren? Citroën C3 har mer (och billigare) utrustning, bättre körtegenskaper och komfort, tystare motor och är rymligare.

Kvalitetsintrycket är - med småbilsmått mätt - gott i båda. Mest imponerad blir man ändå av den uppryckning som skett hos Hyundai.

Men det hjälper inte. C3 vinner.

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)