Volvo XC90 2,5

MOTOR

Pris: 383 800 kronor, tillägg för sjusitig bil 15 000 kr.

Motor: 5-cyl volym 2,5 liter, effekt 210 hk och vridmoment 320 Nm vid 1 500 varv/minut .

Acceleration: 0-100 km/t på 10,3 s.

Toppfart: 210 km/tim.

Förbrukning: cirka 1,15 liter/mil.

Längd/bredd/höjd: 480/190/174 cm.

Tjänstevikt: ca 1 670 kg.

Hjulbas: 286 cm.

Markfrigång: 21,8 cm.

Äga

Tokdyr att köpa, törstig, dyr att försäkra. Men trots allt billigare att äga än de tyska konkurrenterna bland annat i och med förväntat högt andrahandsvärde.

Köra

Snäll och förlåtande med sitt grundtrygga chassi. Och när det vill halka i väg griper antisladdsystemet in.

Komfort

Synnerligen fin fjädringskomfort och mycket låg ljudnivå även när vintervägen blir riktigt grov. Hyfsad värme ända bak

och sju bekväma stolar.

Utrymmen

Kompakta yttermått men gott om plats inne. Sju vuxna sitter hyfsat och har ändå lite plats över för bagage. I den sjusitsiga versionen kan mittenstolen skjutas fram så att ett barn sitter nästan framme hos mamma och pappa.

Säkerhet

Aktiv säkerhet med världens första antivältsystem, passiv säkerhet med bland annat krockgardin längs hela bilsidan som är uppblåst sju sekunder, säkerhet för motparten genom att balkarna fram sitter lågt som på en vanlig bil.

Känsla

Det är ju så här man vill ha det! Sitta högt som en kung med all tänkbar lyx inom räckhåll. Känslan förstärks av att XC90 är en av de snällaste bilarna i klassen som verkligen försöker att inte krossa allt i sin väg.

Helhet:

Bäst men onödig. Bäst på nästan allting i klassen men det går inte att bortse från priset som bara några få har råd med och att tvåtonsklumpar egentligen är rätt onödiga.

Robert Collin