Hummern slukar allt

1 av 3
MOTOR

Hummer H2 liknar inget annat.

Utom möjligen den gröna bil USA använder i ökenkrig.

Det civila bilkriget, på gatnivå, vinner man lätt med H2.

Alla är de myggor i jämförelse, X5, XC90, ML eller vad de än heter.

Blicken jag får av Jeep Cherokee-ägaren bredvid mig i kön säger det mesta. Lika delar fascination och skräck lyser i mannens ögon.

Hummer H2 gör intryck på folk i trafiken. Bilarna framför viker snabbt undan när den kromade grillen med de insjunkna strålkastarna dyker upp i backspegeln.

Uttrycket "störst går först" fungerar finfint.

Motorljudet, från sexliters V8:an på 316 hästar, är maffigt och styrningen är på amerikanskt manér extremt lättvevad och smått oprecis. Vägegenskaperna inte de bästa. Men vid körning rakt fram trivs bilen, den är stabil som få och riktigt tyst i fart.

Och komforten är furstlig. Den inre bredden är extremt väl tilltagen och sätena stora och bekväma, både fram och bak.

Det är dock ett misstag att tro att denna best inte funkar i skogen.

Trots bredden på 2,06 meter (!) och den höga matchvikten tar bilen sig fram med imponerande förmåga bland stock och sten.

I den mer lättforcerade stadsmiljön är Hummer H2 kung.

Image och utstrålning

Den höga sittpositionen ger svårslagen överblick i trafiken. Stereoanläggningen är utmärkt ljudmässigt men plottrigt knapprik och härstammar liksom mycket annat i förarmiljön från Chevrolet Tahoe.

Ingen likhet med originalhummern där allt är byggt i solid militärstandard. Det här rör sig om en kopia av ökeboriginalet och inget annat. Men visst ser det maffigt ut.

Men växelväljaren i fejkad aluminium är grymt fräck. Ser ut som en gigantisk strömbrytare.

Klimatanläggningen har två temperaturzoner, det finns eljusterbara stolar, fönster och speglar och farthållare är en självklarhet. Kompass och yttertemp finns snyggt infällt i den inre backspegeln. En avancerad färddator finns också, som manövreras via knappar på ratten.

Varken lyx eller bruks

Information om allt ifrån trippdistanser och förbrukning till motoroljans skick och livslängd finns att läsa i menyerna.

Fullutrustad kostar H2 cirka 790 000 kronor, vilket är ungefär 350 000 kronor mer än den Chevrolet Tahoe, den bilen H2 till en viss grad är baserad på rent teknikmässigt.

Det är ingen lyxbil och heller inte någon bruksbil.

Och är man såld på Hummer och vill ha den för vad den står för, vad gäller image och utstrålning, då kommer ingenting annat ens i närheten.

John Argelander (bil@aftonbladet.se)