Franska rivaler i Årets testduell

Årets bil 2003 mot Årets bil 2002

DUELL Renault Mégane (Årets bil 2003) mot Peugeot 307 (Årets bil 2002)
Foto: PETER GUNNARS
DUELL Renault Mégane (Årets bil 2003) mot Peugeot 307 (Årets bil 2002)
MOTOR

Den franska (bil)revolutionen fortsätter.

Och årets match är Årets bil (2003) mot Årets bil (2002).

Alltså nya Renault Mégane mot Peugeot 307.

Bättre draghjälp är svårt att tänka sig - att som första bil i undre mellanklassen få fem stjärnor av krocksäkerhetsorganisationen EuroNcap och att i samma veva bli utsedd till Årets bil i Europa.

Denna tacksamma situation är nu verklighet för marknadsförarna av nya Renault Mégane. Sverigepremiär om några veckor, då med 3- och 5-dörrars halvkombimodellen.

Paradoxalt nog säljer gamla Mégane som smör just nu, men får också leva vidare ett tag tills fler karossvarianter av Mégane II blir klara.

Generationsväxlingen beräknas ta ett år med 5- och 7-sitsversioner av Scénic som sista paret ut.

Nya Mégane får tre olika bensinmotorer: 1,4 liter och 98 hästkrafter, 1,6 liter och 115 hästkrafter eller 2,0 liter och 136 hästkrafter.

Ett dieselalternativ finns också: 1,9 dCi på 120 hästkrafter.

Peugeot bleknar

Men vi kör 1,6-liters bensinmotorn och som jämförelseobjekt är det svårt att undvika Peugeot 307.

Årets bil 2002 mot Årets bil 2003, alltså.

Mégane ser futuristisk och spännande ut och får den egentligen ganska formsköna Peugeot att blekna en aning sida vid sida. Tiden får väl utvisa vilken form som håller längst.

Interiört är skillnaderna lika stora. Där Peugeot är mjuk och slät över stora ytor hittar Renault utrymme för lite veck här och några kvadrater där.

Det gränsar kanske till överarbete, men detaljerna är genomtänkta och hjälper till att skapa en tilltalande helhet.

Mégane bästa Renault

Givetvis finns undantag. Karossformen får bakrutan att snabbt gro igen och den lilla torkaren gör mest en tittglugg. Sikten bakåt är med andra ord dålig i Mégane.

Kvalitetskänslan är dock bra. Mégane är utan tvekan bästa Renault i detta avseende. Peugeot upplevs lite plastigare och lösare.

Mégane har 115 hästar, Peugeot 110. Méganes nya 1,6-litersmotor är varvvillig och stark.

Ändå är den måttlig med soppan, det vittnar vår testförbrukning på 0,77 l/mil om.

Peugeots 1,6-litersmotor är också stark och snål och klarar segdragningsmomenten bättre. Skillnaderna är dock marginella.

Körmässigt finns det dock skillnader. Mégane har en styrning som inte ger så mycket känsla, Peugeot är bättre i det avseendet.

Mégane har i stället de bästa bromsarna. Från 100 km/t stannar Mégane på bara 36,4 meter. Det kan inte matchas av Peugeot med sina 39,4 meter.

Hur är då komforten?

I Renault hittar vi en bra och lättfunnen körställning. Detta tack vare en ovanligt generöst justerbar ratt samt en stol där även ryggstödsjusteringen är flyttad till sittdynans framkant. Svankstöd finns och trots att dynan inte är så lång sitter man utmärkt.

Nästan som kombi

I baksätet mår man inte heller så tokigt. Karossformen ger bra avstånd till tak och sidorutor. Även det ovanligt långa avståndet till bakrutans överkant (nästan som en kombi) bidrar till luftigheten.

Däremot är benutrymmet inte stort och ryggstödet är lite för upprätt.

Peugeot har mer skålade framstolar och tydligt längre sittdynor. Svankstöd saknas men sittkomforten fram är ändå likvärdig den i Renault.

Peugeot är rymligare vilket har störst betydelse i baksätet. Sittdynan är högre och ryggstödsvinkeln mer vilsamt tillbakalutad.

Peugeot ser utan tvekan ut att vinna komfortronden.

Förbluffande tyst

Men så börjar vi rulla. Längs både grus- och motorvägar.

Alla förbluffas direkt av hur tyst nya Renault Mégane blivit. Att vindljudet är väldämpat är en sak.

Men att vägljud och slammer från hjulställ är så frånvarande är något vi bara tidigare upplevt i större bilar. Vattensprut i hjulhusen är exempel på oljud passagerarna slipper lyssna till i Mégane - mycket bra.

Peugeot är i detta avseende normalbullrig med tydligt slammer från bakaxeln på dålig väg.

Fjädringskomforten är annars mycket bra i båda bilarna.

Båda har möjlighet att fälla fram baksätets sittdynor och ryggstöd helt eller delvis - helt likvärdigt.

Däremot tillåts hela 92 kilo mer last följa med i Renault jämfört med Peugeot.

Fiffiga finesser

Fiffiga finesser finns mest i Mégane.

Först har vi kreditkortsnyckeln. Precis som i etablerade lyxbilar kan kortet vara kvar i fickan.

Bilen känner av att kortet närmar sig, du tar i dörrhandtaget och dörrarna låses upp. Sedan är det bara att trycka på startknappen.

När du ska lämna bilen låser du genom att trycka på någon av de fem dörrarnas knappar. Lätt, men också lätt att glömma.

Systemet är lika smidigt när det fungerar som irriterande när det inte gör det. Vår testbil hade problem när det var kallt.

Fartspärr

En annan och definitivt användbar finess i Renault är fartspärren som hindrar dig från att ofrivilligt överstiga inprogrammerad hastighet.

Av säkerhetsskäl släpper spärren om du trampar förbi ett kick-downläge med gasen.

Finesser som dessa bidrar till att skänka Renault en lite högre hitech-känsla än Peugeot.

Detta plus den fina kvalitetskänslan gör att Mégane känns lite mer exklusiv än 307:an.

Ekonomironden vinner däremot Peugeot på ren knockout.

Mégane är cirka 20 000 kronor dyrare i inköp.

Och den har dessutom högre driftkostnader samt sämre andrahandsvärde.

Mikael Johnsson (bil@aftonbladet.se)