Tysk maktkamp: Audi S4 mot BMW M3

– två skolor i tvekamp på testbanan

Audi S4 i testduell mot BMW M3. Platsen är norra Italien och vädret är uselt, Quattro- väder helt enkelt. Audin övertygar. Men så upphör regnet och vägen torkar upp. Nu ändras allt.
Audi S4 i testduell mot BMW M3. Platsen är norra Italien och vädret är uselt, Quattro- väder helt enkelt. Audin övertygar. Men så upphör regnet och vägen torkar upp. Nu ändras allt.
MOTOR

Det är nästan som VM i tyngdlyftning.

Fast med lättade vikter.

Audi S4 mot BMW M3 är rena mästarmötet.

Suget efter kompakta, användbara bilar med superprestanda verkar vara omättligt och nya Audi S4 och BMW M3 är två tuffa rivaler just nu.

Audi S4 är fyrhjulsdriven, BMW bakhjulsdriven. Det är alltså två skolor mot varandra.

En fördel för Audi är att S4 går att få även som Avant.

M3 finns bara som tvådörrars kupé, helt klart mer opraktiskt.

S4 tillhör hot rod-skolan, vilket betyder en potent V8-motor under huven.

BMW satsar i stället på sin klassiska, högvarviga, raka, sexcylindriga motor.

Audi har jobbat hårt för att få ner V8:an under huven, det var trångt och man tvingades banta och bygga om motorn.

Resultatet blev en kompakt V8-motor som inte väger mer än 195 kilo men ger 344 hästkrafter - och det är förmodligen ingen tillfällighet att det är just en (1) hästkraft mer än i M3:ans sexcylindriga motor.

Quattroväder

I Audi S4 tas kraften hand om av en delvis omarbetad sexväxlad manuell växellåda. Till hösten kommer även en tiptronicvariant.

Men BMW kan (förutom sexväxlad manuell) erbjuda SMG-lådan, en växellåda som fungerar endera som ren automat eller som "F1-växellåda" med tryckknappar på ratten.

Dessutom kan M3-ägaren ställa in hur snabbt växellådan ska växla, hela tio steg finns.

Vi befinner oss i Italien, närmare bestämt i Bolognatrakten, och vädret är uselt. Det är klart Quattroväder och Audi övertygar med sin kursstabilitet på den regnblöta autostradan.

S4:an imponerar än mer med härlig motorkraft på varje varvtal. I princip spelar det inte någon roll vilken växel som ligger i.

På fyran har man ett register från 30 till 200 km/tim. Bara tryck på gasen så bär det i väg.

Det enda som stör friden är ett vindbrus som känns lite i överkant och som tyvärr överröstar maskinen när man som mest önskar njuta av den.

Hypersnabb styrning

En akilleshäl hos Audi har varit styrningen, men nya S4 är klart bättre än föregångarna på den punkten. Styrningen är hypersnabb med sina 2,5 rattvarv och dessutom lättgående i låg fart.

På lite sämre vägar märks det också tydligt att S4 är sänkt 20 millimeter, har fått betydligt kraftigare fjädrar och dessutom 30 procent hårdare stötdämpare jämfört med vanliga A4. Resultatet är ett nervöst trippande och hoppande över ojämnheter.

Första intrycket av M3 är att "så här ska en styrning vara". Känslan av direktkontakt mellan däckens anliggningsyta och ratten är total. Trots att M3 har hela 3,2 rattvarv mot 2,5 i S4 är det M3-styrningen som upplevs som den mer direkta.

I trafiken är detta dock något av en nackdel. Framför allt är det svårt att köra mjukt med M3:an när man kommer från den smidiga S4.

BMW-kopplingen är också lite tjurigare och den varvvilliga sexan kräver mer varv på motorn och flitigare växlande av föraren.

I blötan är det lite svårt att använda M3:ans prestandaövertag. Antispinn- och antisladdsystemet jobbar frenetiskt när man försöker hänga med Audin.

M3 är inte bara nervig, den är krävande och klart långsammare än S4.

Så upphör regnet och vägen torkar upp. Nu ändras allt. Nu är M3:an bäst. Det är lätt att få ner kraften och njuta av precisionen.

Nu är det S4 som blir efter. Den aningen mjukare karaktären som var en fördel i halkan är nu en nackdel och framför allt lider S4:an av att stötdämparna kontrollerar karossens rörelser betydligt sämre.

Trots att M3 är hårdare fungerar dämpningen betydligt bättre och till och med fjädringskomforten överträffar Audins på dessa vägar. M3 är en betydligt snabbare bil i torrt väglag. 0-100 km/t går på 4,8 sekunder, Audin behöver 5,7 sekunder och blir långt efter - trots fyrhjulsdriften.

Bägge bilarna har briljanta bromsar. Men BMW-bromsarna är helt immuna mot utmattning, medan Audins högre vikt tar ut sin rätt vid upprepade inbromsningar.

M3 är klart bullrigare, även om det mest är den magnifika motorn som överröstar det mesta. Vindljudet i den smäckra BMW-kupén är klart lägre än i S4.

Utseendemässigt har Audi valt en försiktig väg.

Det vill till en kännare för att skilja ut S4 från släktingarna.

Inuti är det sportstolar både fram och bak. Om man föredrar Audi- eller BMW-inredningen är mest en smaksak även om Audi fortfarande har ett litet övertag när det gäller kvalitetskänsla.

Trots likheterna och den snarlika ambitionsnivån hos tillverkarna är S4 och M3 mer olika än man kan föreställa sig.

Audi S4 är sofistikerad och smidig.

BMW M3 är besten, den nervige atleten - vinnaren i kategorin "köra för körandets skull", och därmed även vår totalvinnare i duellen.

Audi S4 är i stället det säkra och praktiska alternativet, speciellt i Avantform.

Peter Robinson (bil@aftonbladet.se), Robert Pettersson (bil@aftonbladet.se)