Jaguar XJ6 – gentlemannen

Lyxbilen har varit på dekis – men nu kan det vända

1 av 4
Racern XJR på grusväg i Andalusien - roligare än Gröna Lund!
MOTOR

Den anrika engelska herrklubben Jaguar har varit på dekis en längre tid. Gentlemen runt om i världen, men även hemma i England, valde tysk perfektion i stället för brittisk tradition.

Nya lyxbilen XJ kan vara bilen som vänder utvecklingen. XJ kombinerar utmärkta köregenskaper med högsta komfort på ett alldeles brittiskt vis.

XJ-serien debuterade 1968 och har hållit stilen sen dess. Formerna har bara förändrats varligt, den rätt trånga kupén har varit ett signum för Jaguar som hellre ville vara förarens sportbil än en baksäteslimousin. Och kvalitet och driftsäkerhet har ända från starten satt ägarna på de svåraste prov.

När Ford tog över för tio år sedan var Jaguar ett konkursbo och skulle inte ha överlevt utan den amerikanska blodtransfusionen.

Upplivningsförsök

Första resultatet av upplivningsförsöket var mellanmodellen S-type som kom i slutet av 1990-talet. En bil som tog upp de klassiska Jaguarformerna från 1960-talet.

"För lite Jaguar", sa en del. Ett alldeles utmärkt första steg, ansåg jag själv.

Sen kom lilla X-type, baserad på Ford Mondeos bottenplatta och med formgivningen lånad från XJ. En rätt sorglig bil med dåliga utrymmen, misslyckad formgivning och alltför högt pris. Bara köregenskaperna fick godkänt, de kom ju direkt från det betydligt bättre köpet Ford Mondeo!

Mina förväntningar inför första provkörningen av nya XJ var rätt låga. I bästa fall som en S-type, i sämsta fall som X-type. Och utan chans mot Mercedes S-klass och BMW 7-serie. Det var i alla fall vad jag trodde.

Körningen på motorvägen ut ur Sevilla och bort mot den portugisiska gränsen var just den besvikelse jag befarat. Komforten var i och för sig av allra bästa klass. Luftfjädringen som är standrad på alla versioner filtrerade bort alla ojämnheter och lät bilen sväva över asfalten. Dessutom var det alldeles märkligt tyst inne i bilen.

Stadig men diffus

Men fjädringen filtrerade också bort all känsel i styrningen. Bilen gick stadigt, men kändes diffus. Långt bort från den körglädje en Jaguar ska skänka. En bil att åka bekvämt i, men knappast underhållande att köra. Tvärt emot Jaguars motto.

Så svängde vi upp på de andalusiska bergsvägarna och där genomgick bilen en förvandling. Till en effektiv körmaskin. Femmetersjätten kändes plötsligt som liten sportkupé när den kastade sig genom kurvorna.

Bilen är nästan neutral på vägen. Det vanliga är att den vill hasa en aning över framhjulen när det går fort och kurvan är tvär men med lite mer tryck på gaspedalen är det bakaxeln som vill driva ut.

Att konstruktörerna litar på sitt chassi bevisas av att antisladdsystemet inte griper in i första taget. Elektroniken tillåter en hel del sladd innan det reglerar och sätter bilen på spåret igen.

Exakt men död styrning

Styrningen visar sig vara mer än tillräckligt exakt, men den där rätta känslan, signalerna till föraren från däck och vägbana, är tyvärr bortfiltrerade.

Vid en första blick ser nya XJ ut att vara lika stor som föregångarna, men det är en skicklig synvilla. Bilen har vuxit på alla ledder men framför allt en decimeter på höjden vilket gör den riktigt rymlig. Fram sitter man i bekväma stolar i stället för de små säten som alltid hört Jaguar till. Och bak är det plats både för ben och huvud.

Förarmiljön är bra. Den gamla engelska knappmanin har lagt sig men man har inte gått så långt som BMW med alla funktioner koncentrerade till en enda joystick.

Teknik från flygindustrin

Möjligen borde det vara dags att skrota "J-kulissen" som automatlådans växelförare leds genom. Vad ska den vara bra för?

De senaste XJ-årgångarna har bara haft V8-motorer, den raka sexan från 1960-talet orkade inte med när bilen blev allt tyngre.

Men nu har XJ vid sidan om V8-orna en helt ny V6-motor och det gamla XJ6-namnet återuppstår.

Rent tekniskt är XJ intressant med sin självbärande kaross i aluminium, den första i sitt slag och mer avancerad och viktbesparande än den i Audi A8. Tekniken kommer från flygindustrin. Aluminium och en hel del magnesium har fått ner vikten på den stora bilen till rena mellanklassnivåer, tjänstevikten för XJ6 är cirka 1 620 kg.

Robert Collin, text och foto