Scénic lär behålla ledartröjan

VW Touran överraskar med brist på fantasi

MOTOR

Familjebussen är den optimala familjebilen. Nästan allt blir bättre än i den vanliga bilen, bara tre (!) egenskaper är sämre: Bränsleförbrukningen ökar lite eftersom frontarean är större och därmed luftmotståndet. Köregenskaperna är lite sämre eftersom tyngdpunkten ligger högre, och priset stiger eftersom högbygget är "mer" bil än motsvarande konventionellt byggda bilmodell.

Tre sakliga skäl som dock pulvriseras totalt i och med att stadsjeeparna, som ju tycks vara alla familjefäders dröm, är riktigt ruggigt törstiga, oftast har riktigt dåliga köregenskaper och är okristligt dyra att köpa och äga.

När pappa drömmer om en jeep snackas det aldrig om bensin, sportiga köregenskaper eller pris. Bara när mamma sneglar åt familjebussen.

Renault skapade den stora familjebussklassen med Espace 1984, sen tog det några år innan konkurrenterna apade efter. Samma sak med Scénic och den lilla familjebussklassen tio år senare. Scénic var marknadsledare år efter år trots allt fler konkurrenter. Nykomlingen från Paris har alla chanser att behålla ledartröjan.

Designchefen Patrick Le Quéments nydanande formgivning som är alltför bisarr och dessutom stjäl alltför mycket utrymme i vanliga Mégane, passar perfekt i Scénic. Det är snyggt, märkestypiskt och utrymmeseffektivt.

Volkswagen tog efter

Invändigt är det rena lyxkänslan med lätta ljusa färger och materialval.

Volkswagen dröjde med att ta efter konceptet och VW Touran överraskar med grå-grå interiör och brist på fantasi i karossens formgivning.

Touran slår Scénic med betydligt mer närvaro i styrningen, bekvämare framstolar och bättre kvalitetskänsla, men det räcker inte.

Som jag ser det finns det bara två konkurrenter till nya Scénic. En begagnad Scénic och prispressaren Citroën Picasso, en modell som aldrig blivit någon succé i Sverige trots fina egenskaper och superlågt pris.

Robert Collin

Robert Collin