Citroën Pluriel – coolast i stan

"Det roligaste som hänt i bilbranschen på 15 år"

Foto: ERIC ROXFELT
MOTOR

Den som saknar barndomens Lego, eller kanske till och med Meccano, har hittat sin vuxenleksaksbil. Citroën Pluriel är det överlägset roligaste man kan köpa för mindre än 152 000 kronor.

Bilen är inte självklar, det räcker inte med att sätta nyckeln i tändningslåset och köra i väg.

Varje resa med Citroën Pluriel måste föregås av en mängd överväganden. Sen följer ombyggnadsjobbet för att anpassa bilen till vädertypen och resans karaktär.

Nu är det ju så att många, allt för många, cab-ägare kör med taket uppe i både ur och skur. Och då är Pluriel nästan bättre än knapp-trycks-cabbarna. Men ska man utnyttja alla olika grader av öppenhet, då ställs det andra krav.

Men vi börjar från början. Bilen visades som ett koncept på en bilsalong i slutet av 1990-talet. Jag tittade och försökte förstå och undrade varför? Det var ju omöjligt att tillverka en sån bil.

Men fel, fel, fel. Det tog fem år och nu är den i full produktion utan att någon enda detalj fuskats bort.

Basen är succén Citroën C3 och när Pluriel är helt täckt ser man likheten.

Enklast, men fegast, är att vrida på knappen ovanför vindrutan, då veckas tygtaket bakåt och lägger sig mot bakrutan.

Det blir en halvöppen känsla. Betydligt öppnare än en vanlig taklucka men inte cab. Fördelen är att det är praktiskt taget dragfritt i bilen, även i det relativt rymliga baksätet.

Öppenhet - bit för bit

Men det tar mindre än en minut att fälla ner hela kassetten med tygtak och glasbakruta i bagageutrymmet.

Då ökar den öppna känslan rejält samtidigt som det fortfarande är exceptionellt dragfritt. Jag vet ingen annan cab som är tillnärmelsevis lika dragfri.

Med sidorutorna nervevade (elektriskt både fram och bak) ökar öppenheten en bit till. Nu börjar det friska i baksätet, fram är det fortfarande ingen turbulens i nacken.

Men så kommer den där dagen när inget tyder på minsta regnskur. Då åker också takbågarna av.

En spärr i bakkant och ett spänne i framkant lösgörs och sen lyfts bågen av, det tar 30 sekunder.

Och nu är Pluriel en äkta cabriolet.

Problemet är om väderprognosen slår fel och det börjar regna, för utan takbågarna går det inte att stänga taket.

Därför är det klokt att köpa ett kapell, en så kallad tonneau, för att skydda bilen vid regn.

Kapellet är inte helt lätt att spänna upp men två personer gör det på ett par minuter. En ensam person behöver en del träning för att klara av det innan bilen är genomsur.

Bågarna är ett litet bekymmer för den som inte har eget garage. Var ska man ställa dem?

Bakluckan öppnas i nerkant och bildar ett lastgolv i nerfällt läge. Med bakstolarnas ryggstöd framfällda blir nu Pluriel den perfekta lilla pick-upen. Köra ett kylskåp eller en gammal skänk är inget problem.

Redan den klassiska Lillcittran 2CV hade ett tygtak som kunde dras ända bak, men Pluriel är ännu mer flexibel och framför allt krocksäker.

Fyra stjärnor i senaste Euro Ncap där bilen körde utan takbågar är imponerande. Och poängen var snubblande nära fem stjärnor, betydligt bättre än jämnstora Ford Fusion som ju krockades med ett rejält ståltak!

Stabil på vägen

Pluriel har inte marknadens bästa köregenskaper, men den är klart bättre än nuvarande Saab 9-3 cabriolet, som dessutom kostar 200 000 kronor mer!

Pluriel känns stabil på vägen, har bra komfort, fjädringen är lagom mjuk och ljudnivån låg med taket stängt. Men karossen är inte riktigt styv, därför studsar det lite i potthålen och ratten (som kan justeras både i längd och höjd) rör sig i sidled när det går för fort på krokig dålig asfalt.

Men Pluriel är ingen racer. Den som vill ha ett öppet strykjärn kan ju välja BMW Z4 med rak 3-literssexa under huven. Visserligen kostar den bilen 260 000 kronor mer, med mindre utrustning, den har bara plats för två, är extremt dragig och plågsamt stötig. Men bra på krokvägen är den.

Det mest racingbetonade i Pluriel är den läckra växellådan av formel-ett-typ med paddlar på rattstången.

Växellådan är manuell men kopplingen automatisk. Man växlar upp och ner utan att koppla ur. När man övat en kvart går det nästan helt utan ryck.

Lådan har också ett automatläge som dock växlar väl ryckigt.

Standardutrustningen är väl tilltagen med den avancerade växellådan, färddator, elhissar fram och bak. Ett paket med cd-radio med rattkontroll, automatisk klimatanläggning, kylt handskfack och regnsensor kostar 10 900 kronor. Därutöver är det enda tillbehör som kostar extra

kapellet, köp det för säkerhets skull!

Robert Collin