BMW har allt som gör en lyxbil

Robert Collin summerar lyxbils-testet

MOTOR

I Sverige klingar inte Volvo S80 särskilt luxuöst. Det är en präktig bil med en massa komfort, säkerhet och relativt bra ekomomi.

Att den är ensam i klassen med framstolar som skyddar mot pisksnärtskador säljer inga bilar – än – men visar att Volvos utveckling styrs av andra värden än de konventionella.

Mercedes är lyxbilsikonen, även om E-klass plågas av nersuttna taxibilar. Ett konservativt monument som inte saknar något av det senaste i teknikväg och där komforten är viktigare än körglädjen.

Och BMW, förarens bil. Vem har någonsin klagat på den körmaskinen? Kanske baksätespassagerarna!

Audi A6, tjänstebilsfavoriten, sparsmakad i form och precis lagom dyr för att inte grannen ska bli sur.

Cadillac CTS, vem vågar visa sig i en sån jänkesymbol i dessa dagar?

Nya BMW 5-serie som redan höjts till skyarna i Aftonbladet sätter fokus på klassen. Den har ett rejält baksäte, stort bagage, prylfack och utmärkt komfort. Att den dessutom har fullständigt lysande köregenskaper gör bilen i det närmaste komplett.

Om det inte vore för om...

Sverige har vinter halva året. Snöpinnarna är redan på plats i norra delen av landet och snart kommer första halkan. Då är bakhjulsdrift helt fel!

Därför måste bakhjulsdriften nödtorftigt kamoufleras med elektroniska antisladdsystem (ESP).

Mercedes har liksom BMW ESP som standard.

Cadillac är något så udda som en bakhjulsdriven lyxbil utan ESP i standardutrustningen. En bil för entusiaster men utan likhet med klassikerna från 1960-talet.

Med Audi A6 närmar vi oss den svenska lagomheten, sedd bara lite från ovan. Audi är tysk teknik, korrekt formgivning och både framhjulsdrift (standard) och fyrhjulsdriften Quattro (extra) passar vårt klimat bra.

S80 är långt ifrån uträknad. Den vinner på ekonomi, innerutrymmen och trygga köregenskaper. Men det är ju inte det som gör en lyxbil.

BMW däremot har allt som gör en lyxbil: Uppkäftig form, kvalitetskänsla, lysande köregenskaper (så länge det inte är halt!). Dessutom är ju priset riktigt ruggigt högt!

Fem bilar i stort lyx-test

Robert Collin