Ford Fiesta mot Mazda 2

Vad väljer du - en kul resa eller en bekväm?

1 av 3 | Foto: RICHARD SJÖSTEN
MOTOR

Ford Fiesta och Mazda 2 är i grunden samma bil.

Men de bygger på två skilda koncept och är därför egna, särpräglade personligheter.

Det är så här det går till i bilvärlden numera.

Mazda 2 och dess tekniska broder Ford Fiesta är lika långa och breda. Men på höjden skiljer 11 cm till Mazdans fördel.

154 cm karosshöjd är en klar fördel för instegs- och sittkomforten. Och trots samma axelavstånd sitter man bättre i Mazda 2 genom att sittdynan har en högre placering.

Samtidigt är det högre i tak, så långväxta åker bekvämare i japanen än i Fiesta.

Bekvämt eller körglatt

Därmed är huvudskillnaden mellan dessa halvbröder i Fordfamiljen definierad:

Mazda 2 är den bekväma.

Fiesta den körglada.

Motor och växellåda är identiska, men chassits inställningar ger två skilda personligheter.

I Fiesta känner man igen karaktären från storebror Focus: Exakt styrning med härlig känsla - fingertoppen räcker för att korrigera spåret och karossen reagerar omedelbart.

För mycket ljud, Mazda!

Fjädringen förmedlar tvärskarvar tydligare än i "Mazdatvåan" men känns ändå inte obekvämt hård.

Och med full last går Fiesta fortfarande stadigt, medan Mazda 2 svajar mer i undanmanöverprovet.

Komfort handlar också om ljudnivån i kupén, och där sviker Mazda 2.

Ett kraftigt rullningsljud hörs framifrån redan på slät asfalt, och på svensk grovkornig vägbana blir det så bullrigt att man för höja radiovolymen redan vid så beskedliga hastigheter som 70-80 km/tim.

Fiestan är inte heller särskilt tystlåten, men bullret upplevs inte som lika aggressivt.

Sittkomforten fram får icke utan beröm godkänt, trots aningen korta sittdynor. Förarstolen har steglös ryggstödsreglering och skjutmånen är generös. Men ratten borde gå att justera även i djupled.

Jämnt - men priset avgör

I övrigt är båda förarplatserna ergonomiskt riktiga, med bra reglage och tydliga instrument.

Bortsett från Fiestas tankmätare i form av en ljusstege.

Halvkombikarossen ger viss flexibilitet i Mazda 2 där det fällbara baksätet är delat 60/40.

I Fiesta är bara ryggstödet delat medan sittdynan är hel. Feltänkt och opraktiskt.

Ford Fiesta fick fyra stjärnor i Euro Ncap-krockprovet och det torde gälla även för Mazda 2.

Fyra krockkuddar är standard hos bägge, krockgardiner finns som tillval. Antisladd (ESP) går dock inte att få till 1,4-motorn i någon av bilarna.

I Mazdans grundpris ingår radio, men elstyrda backspeglar får man bara i ett paket för 7 000 kronor.

Med rimlig utrustning drar priset iväg för båda som alltså även ekonomiskt sett har vuxit ur småbilsklassen. Men varför Mazda 2 kostar nära 15 000 kronor mer än Fiesta är svårt att förstå.

Därför blir Fiestan vårt val i denna släktduell

Björn Bergman (bil@aftonbladet.se)