Robert Collin: Familjebussen är bekvämare, rymligare - och mycket billigare

MOTOR

Vill du sitta högt och ha kollen?

Vill du att ungarna där bak ska ha samma rymdkänsla, och trivas bättre än i vanliga kombin?

Behöver du sju sittplatser?

Är framkomlighet i terrängen ett krav?

Familjebuss eller jeep är frågan för allt fler som vuxit ur den traditionella kombin. Men låter du de verkliga behoven, eller behovet att imponera på grannarna styra valet?

Tvåhjulsdrivna

Ett är säkert: Terrängdugligheten är sällan avgörande för bilvalet. Inte ens fyrhjulsdriften (vilket bevisas i USA, världens största jeepmarknad, där närmare en tredjedel av alla "jeepar" är tvåhjulsdrivna. Där säljs Volvo XC90 med enbart framhjulsdrift, 10 000 kr mindre på prislappen).

Familjebussen, optimerad för stad och landsväg, har bättre komfort, köregenskaper och betydligt bättre utrymmen. Dessutom ett betydligt lägre pris.

Jeepen en kompromiss

Jeepen som ju för skams skull måste ha viss förmåga att ta sig fram åtminstone på en dåligt skött skogsbilväg blir en kompromiss där hög markfrigång och drivande bakaxel stjäl utrymmen, det höga golvet försvårar i- och urstigning, kraftiga hjulställ med lång fjädringsväg kombinerat med hög tyngdpunkt förstör vägegenskaperna.

Jeepens robusta konstruktion gör den dyr i inköp och bränsleförbrukningen är hög.

Basmodellen av Citroën C8 kostar 219 000 kr, bränsleförbrukningen är 0,91 liter milen. Motsvarande för Volvo XC90 är 404 000 kronor och förbrukningen 1,2.

Robert Collin