Amerikansk hårtork

Nya PT Cruiser Cabriolet fönar glidare

1 av 2 | Foto: BJÖRN BERGMAN
Visst gör sig 30-talsdesignen betydligt bättre hos cabben än hos halvkombin.
MOTOR

PROVKÖRT

Elvis skulle ha gillat den, trots att den är liten.

Men fyra kan torka håret samtidigt i nya PT Cruiser Cabriolet.

Nej, det är ingen plåtcabbe, det är en tygtopp. Och man riktigt hör

Beach Boys när man kör.

PT Cruiser är amerikansk så det förslår. Den är sex centimeter kortare än en Peugeot 307 CC men har lite större bagagevolym i och med att suffletten ligger utanpå karossen.

Den är också unikt lastpraktisk: ingen annan cabriolet har delat, fällbart baksäte, stor genomlastningsöppning och passagerarstol där ryggstödet kan fällas platt.

Samtidigt är baksätet betydligt rymligare än hos de flesta konkurrenter som kallar sig fyrsitsiga.

Två vuxna åker hyggligt bekvämt bak, med svängrum för både armar och ben. Dessvärre är "nackstöden" bara antydningar. Och det blir ännu värre när voltningsskyddet kommer på tal.

Pinsamt, Mercedes

"Störtbågen" i mitten är primärt en vindavvisare som ska minska turbulensen i baksätet. Inte heller har Chrysler några speciella förstärkningar i vindrutestolparna.

Lika pinsamt måste det vara för moderbolaget Mercedes att Cruiser-cabben inte kan levereras med antisladdsystem (ESP).

Antispinn är dock standard, liksom två krockkuddar och sidokuddar.

Vi provkör på slingrande bergsvägar i Spanien och där visar PT-cabben att den är en hyggligt kapabel vägvagn.

Den understyr tydligt, men behåller greppet bra även när vi provocerar den i kurvorna.

På motorväg är kurshållningen perfekt, även i sidvind. Och styrningen känns helt okej i fart samtidigt som den är bekvämt lättgående vid rangering.

Bekväm glidare

PT Cruiser Cabrio ska i Sverige bara säljas i GT-version. Det betyder turbomotor på 220 hästar, femväxlad manuell låda, 17-tums alufälgar och lite stramare fjädring.

Motorn imponerar.

Visst är det kul att axa ifrån en BMW eller en Audi ibland. Men Chrysler skjuter kanske över målet. Detta är ingen sportbil utan en glidare och då räcker gamla 150-hästaren långt.

Och nog bör en jänkare ha automat. Men den varianten får du åka till Danmark för att köpa.

Som glidare är PT-cabben bekväm. Framstolarna (med grå skinnklädsel) ger fint stöd för kroppen och alla lär kunna hitta en bra körställning.

Jänkarkänsla

Chrysler har lagt mycket arbete på att skapa låg ljudnivå i kupén, och den är faktiskt mycket tyst, särskilt med taket uppfällt.

I framsätet samtalar man lätt även i kontinental motorvägsfart.

Suffletten fälls ner elektriskt på tio sekunder.

Men därefter kommer det bökiga: skyddsöverdraget av gummi måste med kraft pillas, spännas och knäppas på plats.

Det slipper man i en europeisk plåtcab.

Men då får man inte lika stark motor eller" jänkarkänslan.

Chrysler PT Cruiser Cabrio

Björn Bergman